Sosiaalisen median strategia Seinäjoen Energialle
Luoma, Ella (2023)
Luoma, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median sisällöntuotantoa ja luoda selkeä ja kattava sosiaalisen median strategia. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan ja sen tarjoamiin hyötyihin sekä mahdollisuuksiin markkinointityökaluna. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä SOSTAC-malliin. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa sosiaalisen median käyttötutkimus Seinäjoen Energian sosiaalisen median kanavien seuraajista.
Teoriaosuus käsitellee sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia. Teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalisen median tuomia mahdollisuuksia ja hyötyjä markkinointityökaluna. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään sosiaalisen median strategian suunnitteluprosessiin eli SOSTAC-malliin.
Sosiaalisen median käyttötutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen vastasi 32 henkilöä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Seinäjoen Energian sosiaalisen median kanaviin jaetulla kyselylomakkeella. Sosiaalisen median käyttötutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden ja seuraajien sosiaalisen median käytöstä sekä tyytyväisyydestä Seinäjoen Energian sosiaalisen median kanaviin ja niiden sisältöön. Tutkimuksesta saatuja tuloksia hyödynnettiin osana sosiaalisen median strategian luomisessa.
Työn neljännessä luvussa luotiin sosiaalisen median käyttötutkimuksesta saatujen tulosten ja SOSTAC-mallin pohjalta sosiaalisen median strategia Seinäjoen Energialle. Työssä luotiin kanavakohtainen sisältösuunnitelma, jossa annettiin käytännön toimenpiteitä sille, miten kanavia kannattaisi lähteä kehittämään. Työssä käsitellään myös sosiaalisen median kanavien seurantaa ja hallintaa, ja Seinäjoen Energialle luotiin kanavakohtainen seurantasuunnitelma. Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännöllinen sosiaalisen median strategia, joka vastaa Seinäjoen Energian tarpeisiin. Strategia tarjoaa selkeitä kehitysideoita sosiaalisen median sisällöntuotantoon.
Teoriaosuus käsitellee sosiaalista mediaa ja sen eri kanavia. Teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalisen median tuomia mahdollisuuksia ja hyötyjä markkinointityökaluna. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään sosiaalisen median strategian suunnitteluprosessiin eli SOSTAC-malliin.
Sosiaalisen median käyttötutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen vastasi 32 henkilöä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Seinäjoen Energian sosiaalisen median kanaviin jaetulla kyselylomakkeella. Sosiaalisen median käyttötutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden ja seuraajien sosiaalisen median käytöstä sekä tyytyväisyydestä Seinäjoen Energian sosiaalisen median kanaviin ja niiden sisältöön. Tutkimuksesta saatuja tuloksia hyödynnettiin osana sosiaalisen median strategian luomisessa.
Työn neljännessä luvussa luotiin sosiaalisen median käyttötutkimuksesta saatujen tulosten ja SOSTAC-mallin pohjalta sosiaalisen median strategia Seinäjoen Energialle. Työssä luotiin kanavakohtainen sisältösuunnitelma, jossa annettiin käytännön toimenpiteitä sille, miten kanavia kannattaisi lähteä kehittämään. Työssä käsitellään myös sosiaalisen median kanavien seurantaa ja hallintaa, ja Seinäjoen Energialle luotiin kanavakohtainen seurantasuunnitelma. Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännöllinen sosiaalisen median strategia, joka vastaa Seinäjoen Energian tarpeisiin. Strategia tarjoaa selkeitä kehitysideoita sosiaalisen median sisällöntuotantoon.