Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskeluhyvinvointi insinööriopiskelijoilla

Kokkonen, Karoliina; Rouhiainen, Veera (2014)

 
Avaa tiedosto
Kokkonen_Karoliina_Rouhiainen_Veera.pdf (700.6Kt)
Lataukset: 


Kokkonen, Karoliina
Rouhiainen, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014102714967
Tiivistelmä
Opiskeluhyvinvointi on kansanterveydellisesti merkittävä asia ja näin ollen mielenkiintoinen sekä tärkeä tutkimusaihe. Tämä opinnäytetyö liittyy laajempaan opiskeluhyvinvointihankkeeseen, jonka tavoitteena on opiskeluhyvinvoinnin edistäminen. Hanke pohjautuu Karasekin ja Theorellin (1990) työn vaativuus-hallinta-tuki-malliin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada lisää tietoa opiskeluhyvinvoinnista ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteena oli saada tietoa insinööriopiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnista sekä luoda pohjaa opiskeluhyvinvoinnin kehittämiselle. Opinnäytetyö toteutettiin keskivaiheessa opintojaan oleville insinööriopiskelijoille. Tutkimuskysymykset selvittivät millainen on opiskelijoiden kokema opintojen vaativuus, hallinta ja sosiaalinen tuki sekä kokemus omista opinnoistaan.

Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tutkintamenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, minkä jälkeen vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselyyn vastasi yhteensä 283 opiskelijaa. Suurin osa (90,5 %) kyselyyn vastanneista oli miehiä.

Opinnäytetyön tulosten perusteella Tampereen ammattikorkeakoulun insinööriopiskelijat kokevat opiskelun leppoisana. Opiskelijat ovat myös ylpeitä saadessaan opiskella juuri tässä ammattikorkeakoulussa. Suurin osa haluaa jatkaa opintojaan, mutta myös poikkeuksia löytyy.

Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää laajemmassa opiskeluhyvinvointi-hankkeessa hyvää tutkimuskäytäntöä noudattaen. Opinnäytetyön tuloksia apuna käyttäen voisi selvittää kuinka naisvaltaisen alan koettu opiskeluhyvinvointi eroaa miesvaltaisen alan opiskeluhyvinvoinnista. Tutkimusta voitaisiin tehdä myös heterogeenisemmälle alalle, esimerkiksi tradenomiopiskelijoille, jotta nähtäisiin onko ryhmänsisäisillä sukupuolieroilla merkitystä opiskeluhyvinvoinnin kannalta. Lisäksi voisi selvittää onko aikaisemmalla koulutuspohjalla merkitystä opiskeluhyvinvoinnin kokemisessa tai onko suomalaisten ammattikorkeakoulu ja yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointi samankaltaista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste