Keskeiset elementit tiimioppivan yhteisön rakentamisessa toisella asteella
Simonen, Santeri (2023)
Simonen, Santeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932612
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin keskeisiä elementtejä eli perusosia tiimioppivan yhteisön rakentamisessa toisella asteella. Työ toteutettiin yhteistyössä valmennuspalveluita tuottavan Tiimiakatemia Global Oy:n kanssa, joka valmentaa valtakunnallisesti tiimivalmentajia liike-elämän sekä koulutuksen tarpeisiin. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä lomaketutkimusta että haastatteluita. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että tiimioppivien yhteisöjen rakentaminen perinteisestä hierarkkisesta oppilaitoksesta tiimioppivaksi yhteisöksi on ajallisesti pitkä sekä resursseja vaativa prosessi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat keskeiset elementit eli perusosat tiimioppivan yhteisön rakentamisessa toisella asteella. Käytännössä tämä tarkoittaa mitä ja millaisia yhteisiä nimittäjiä tiimioppivien yhteisöjen taustalla voidaan havaita. Tutkimuksen tavoitteena on löytää uutta tietoa sekä yhteisiä nimittäjiä sille, miten pitkäjänteisesti toimivia tiimoppivia yhteisöjä luodaan.
Opinnäytetyön tapaustutkimuksen perusteella tiimioppiva yhteisö vaatii toimiakseen tiimioppimista palvelevat toimitilat, jotka mahdollistavat aktiivisen toiminnan ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Organisaatiotasolla muutoksen tulee tapahtua sekä oppijoiden, että henkilöstöorganisaation parissa, sillä tiimioppimispohjainen valmennus sekä tiimiorganisoitu organisaatio tukevat toisiaan. Organisaatiotason menestyminen vaatii myös vahvan mandaatin kaikilta oppilaitosyhteisön jäseniltä, mukaan lukien johdolta sekä resursointia esimerkiksi budjetin, koulutuksen sekä työajan saralla. Tiimioppiva yhteisö vaatii myös johtavat ajatukset, jotka rakentuvat luonnollisimmin yhteisön yhteisen kiinnostuksen kohteiden äärelle. Yhteisön syntyminen vaatii myös yhteisiä kohtaamisia sekä toimintaa yhteisön jäsenten välillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat keskeiset elementit eli perusosat tiimioppivan yhteisön rakentamisessa toisella asteella. Käytännössä tämä tarkoittaa mitä ja millaisia yhteisiä nimittäjiä tiimioppivien yhteisöjen taustalla voidaan havaita. Tutkimuksen tavoitteena on löytää uutta tietoa sekä yhteisiä nimittäjiä sille, miten pitkäjänteisesti toimivia tiimoppivia yhteisöjä luodaan.
Opinnäytetyön tapaustutkimuksen perusteella tiimioppiva yhteisö vaatii toimiakseen tiimioppimista palvelevat toimitilat, jotka mahdollistavat aktiivisen toiminnan ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Organisaatiotasolla muutoksen tulee tapahtua sekä oppijoiden, että henkilöstöorganisaation parissa, sillä tiimioppimispohjainen valmennus sekä tiimiorganisoitu organisaatio tukevat toisiaan. Organisaatiotason menestyminen vaatii myös vahvan mandaatin kaikilta oppilaitosyhteisön jäseniltä, mukaan lukien johdolta sekä resursointia esimerkiksi budjetin, koulutuksen sekä työajan saralla. Tiimioppiva yhteisö vaatii myös johtavat ajatukset, jotka rakentuvat luonnollisimmin yhteisön yhteisen kiinnostuksen kohteiden äärelle. Yhteisön syntyminen vaatii myös yhteisiä kohtaamisia sekä toimintaa yhteisön jäsenten välillä.