Rakenna menestystä verkossa: verkkosivut henkilöbrändille
Liitti, Assi (2023)
Liitti, Assi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932646
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli verkkosivun luominen henkilöbrändille ja aiheessa sivuttiin henkilöbrändin luomista. Työn tavoitteena oli luoda toimivat verkkosivut kyseessä olevalle henkilöbrändille. Henkilöbrändi toimii tapahtuma- sekä esiintyjäalalla ja verkkosivujen tuli sopia juuri tälle henkilöbrändille. Verkkosivuille tuli portfoliomaisesti työnäytteitä sekä informaatiota henkilöbrändistä. Verkkosivuilla tavoitellaan omalle henkilöbrändille sopivaa kohdeyleisöä, tuomalla esille ammatillista osaamista ja omaa henkilöbrändiä.
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan tekijä teki projektin itsenäisesti omalle henkilöbrändilleen. Ennen henkilöbrändiä ilmentävän verkkosivun rakentamista, aihetta käsiteltiin tietoperustassa tutustumalla brändiin, henkilöbrändiin sekä verkkosivujen suunnittelusta toteutukseen ja julkaisuun.
Työ eteni toteuttamalla benchmarkingin eli vertailuanalyysin. Tällä analyysilla tekijä sai vertailtua muita samalla alalla toimivien verkkosivuja ja sai siitä kattavan kuvan, millaisia asioita rupesi suunnittelemaan ja toteuttamaan omille verkkosivuille. Analyysi tehtiin viidelle eri toimijalle ja niistä kerättiin kuuden vertailtavan kohdan taulukko, joka esiteltiin ja analysoitiin työssä. Vertailukohteina olivat tietoperustassa nousseita keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat verkkosivujen toimivuuteen sekä ulkoisiin tekijöihin.
Tämän jälkeen tutustuttiin tekijän henkilöbrändiin tarkemmin, niin tulee käsitys millaisesta henkilöstä on kyse, mistä kaikki on lähtöisin ja mitä hän tekee. Tämä avasi käsitystä myös siitä, millaiselle henkilöbrändille on suositeltavaa tehdä verkkosivut. Tässä vaiheessa esiteltiin myös henkilöbrändiin kuuluvaa, jo valmiiksi olevaa, visuaalista ilmettä, niin kuin esimerkiksi logo, jota käytettiin verkkosivuilla.
Projektin toteuttamisvaiheessa käytiin läpi suunnitelma, toteutus ja julkaiseminen. Nämä tehtiin niin kuin tietoperustassa sekä benchmarking-menetelmässä opittiin ja mukautettiin ne tekijän henkilöbrändille sopiviksi verkkosivuiksi. Toiminta läpikäytiin askel askeleelta ja havainnollistettiin kuvien kera.
Lopuksi tuotosta ja onnistumista arvioitiin sekä reflektoitiin. Myös mietittiin mitä projektista on opittu ja miten tekijä on kehittynyt ammatillisesti. Tuotoksen tulevaisuutta mietittiin, miten sitä lähdetään kehittämään ja miten sitä hyödynnetään jatkossa.
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan tekijä teki projektin itsenäisesti omalle henkilöbrändilleen. Ennen henkilöbrändiä ilmentävän verkkosivun rakentamista, aihetta käsiteltiin tietoperustassa tutustumalla brändiin, henkilöbrändiin sekä verkkosivujen suunnittelusta toteutukseen ja julkaisuun.
Työ eteni toteuttamalla benchmarkingin eli vertailuanalyysin. Tällä analyysilla tekijä sai vertailtua muita samalla alalla toimivien verkkosivuja ja sai siitä kattavan kuvan, millaisia asioita rupesi suunnittelemaan ja toteuttamaan omille verkkosivuille. Analyysi tehtiin viidelle eri toimijalle ja niistä kerättiin kuuden vertailtavan kohdan taulukko, joka esiteltiin ja analysoitiin työssä. Vertailukohteina olivat tietoperustassa nousseita keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat verkkosivujen toimivuuteen sekä ulkoisiin tekijöihin.
Tämän jälkeen tutustuttiin tekijän henkilöbrändiin tarkemmin, niin tulee käsitys millaisesta henkilöstä on kyse, mistä kaikki on lähtöisin ja mitä hän tekee. Tämä avasi käsitystä myös siitä, millaiselle henkilöbrändille on suositeltavaa tehdä verkkosivut. Tässä vaiheessa esiteltiin myös henkilöbrändiin kuuluvaa, jo valmiiksi olevaa, visuaalista ilmettä, niin kuin esimerkiksi logo, jota käytettiin verkkosivuilla.
Projektin toteuttamisvaiheessa käytiin läpi suunnitelma, toteutus ja julkaiseminen. Nämä tehtiin niin kuin tietoperustassa sekä benchmarking-menetelmässä opittiin ja mukautettiin ne tekijän henkilöbrändille sopiviksi verkkosivuiksi. Toiminta läpikäytiin askel askeleelta ja havainnollistettiin kuvien kera.
Lopuksi tuotosta ja onnistumista arvioitiin sekä reflektoitiin. Myös mietittiin mitä projektista on opittu ja miten tekijä on kehittynyt ammatillisesti. Tuotoksen tulevaisuutta mietittiin, miten sitä lähdetään kehittämään ja miten sitä hyödynnetään jatkossa.