Vaikuttavuudesta innovaatioita liiketoimintaan
Kivistö, Katja (2023)
Kivistö, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932651
Tiivistelmä
Keskustelu yritysten vastuullisuudesta on lisääntynyt 2000-luvulla ja isot globaalit ilmiöt ovat edelleen vauhdittaneet keskustelua. Maailman nopea muuttuminen ja yhä viheliäisemmät maapallon ongelmat tuuppaavat yrityksiä suuntaan, jossa niiden tulee tavoitella vastuullisella liiketoiminnallaan taloudellisen tuoton maksimoinnin ohella pidemmän aikajänteen positiivista vaikuttavuutta ympäröivään maailmaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yrityksissä tällä hetkellä hahmotetaan, jäsennetään ja tunnistetaan vaikuttavuuden mahdollisuuksia omassa liiketoiminnassa, miten vaikuttavuuden osa-alueet on huomioitu käytännössä ja miten yrityksissä innovoidaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia vaikuttavuudesta. Tutkimusta ohjaavana olettamuksena oli se, etteivät yritykset huomioi vielä riittävästi vaikuttavuutta liiketoimintamalleissaan tai -strategioissaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakentunut vastuullisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyvien käsitteiden ympärille. Työssä tarkastellaan myös regulaatioiden merkitystä yritysten vastuullisuutta ja vaikuttavuutta edistäville toimille sekä niistä raportoimiselle. Lisäksi tutkimuksessa pureudutaan luovuuteen ja innovointiin, joiden avulla yritys voi rakentaa erottuvuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta sekä uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja liiketoiminnan kasvua.
Tutkimuksen lähestymistapana oli perinteinen laadullinen tutkimus ja toteutustapana puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin viidelle (5) kasvuyrityksen johtajalle yksilöhaastatteluina kesällä 2022. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Tutkimuksen keskeisinä päätelminä todettiin, että vaikuttavuuden käsite (impact) tunnistettiin ja sitä jäsennettiin verrattain hyvin, mutta se myös sekoittui vastuullisuuteen (responsibility), kestävyyteen (sustainability) ja vaikutukseen (effect). Myös yritysten vaikuttavuuden maturiteetin taso vaihteli. Edelläkävijäyrityksissä vaikuttavuus huomioitiin läpileikkaavana koko liiketoiminnassa ja kumppanuusyhteistyössä. Edelläkävijäyritysten pyrkimyksenä oli tuottaa sekä kestäviä tuoteratkaisuja asiakkaille että laajemmin jopa käyttäytymisen, elämänlaadun, käsitysten tai ympäristön muutosta. Omat vaikuttavuuteen liittyvät mahdollisuudet tunnistettiin ja tekemisen päämäärä oli suunnattu valikoituihin osa-alueisiin, joita myös systemaattisesti mitattiin. Dataa hyödynnettiin aktiivisesti vaikuttavuustoimien tukena. Muillakin yrityksillä vaikuttavuuteen liittyvät asiat olivat aktiivisesti esillä ja niiden tärkeys tunnistettiin. Vaikuttavuustoimia suunniteltiin ja toteutettiin, mutta ne näyttäytyivät paikoin irrallisina tai tiettyihin tekijöihin painottuvina ennemmin kuin yrityksen ytimeen systemaattisesti sisällytettyinä. Vaikuttavuuteen liittyvien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamista ja innovointityötä edistävinä tekijöinä nähtiin koulutus, osaaminen, rahoitus ja verkostot. Hidastaviksi tekijöiksi puolestaan koettiin tutkimustiedon puuttuminen sekä käytettävissä olevan ajan vähyys tai sen suuntautuminen valtaosin operatiivisiin tehtäviin. Kaikkiaan tutkimuksen perusteella yrityksistä välittyi aito halu saada lisää tietoa sekä ymmärtää yhä paremmin, miten oman yrityksen kädenjälkeä voisi tulevaisuudessa vahvistaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yrityksissä tällä hetkellä hahmotetaan, jäsennetään ja tunnistetaan vaikuttavuuden mahdollisuuksia omassa liiketoiminnassa, miten vaikuttavuuden osa-alueet on huomioitu käytännössä ja miten yrityksissä innovoidaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia vaikuttavuudesta. Tutkimusta ohjaavana olettamuksena oli se, etteivät yritykset huomioi vielä riittävästi vaikuttavuutta liiketoimintamalleissaan tai -strategioissaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakentunut vastuullisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyvien käsitteiden ympärille. Työssä tarkastellaan myös regulaatioiden merkitystä yritysten vastuullisuutta ja vaikuttavuutta edistäville toimille sekä niistä raportoimiselle. Lisäksi tutkimuksessa pureudutaan luovuuteen ja innovointiin, joiden avulla yritys voi rakentaa erottuvuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta sekä uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja liiketoiminnan kasvua.
Tutkimuksen lähestymistapana oli perinteinen laadullinen tutkimus ja toteutustapana puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin viidelle (5) kasvuyrityksen johtajalle yksilöhaastatteluina kesällä 2022. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Tutkimuksen keskeisinä päätelminä todettiin, että vaikuttavuuden käsite (impact) tunnistettiin ja sitä jäsennettiin verrattain hyvin, mutta se myös sekoittui vastuullisuuteen (responsibility), kestävyyteen (sustainability) ja vaikutukseen (effect). Myös yritysten vaikuttavuuden maturiteetin taso vaihteli. Edelläkävijäyrityksissä vaikuttavuus huomioitiin läpileikkaavana koko liiketoiminnassa ja kumppanuusyhteistyössä. Edelläkävijäyritysten pyrkimyksenä oli tuottaa sekä kestäviä tuoteratkaisuja asiakkaille että laajemmin jopa käyttäytymisen, elämänlaadun, käsitysten tai ympäristön muutosta. Omat vaikuttavuuteen liittyvät mahdollisuudet tunnistettiin ja tekemisen päämäärä oli suunnattu valikoituihin osa-alueisiin, joita myös systemaattisesti mitattiin. Dataa hyödynnettiin aktiivisesti vaikuttavuustoimien tukena. Muillakin yrityksillä vaikuttavuuteen liittyvät asiat olivat aktiivisesti esillä ja niiden tärkeys tunnistettiin. Vaikuttavuustoimia suunniteltiin ja toteutettiin, mutta ne näyttäytyivät paikoin irrallisina tai tiettyihin tekijöihin painottuvina ennemmin kuin yrityksen ytimeen systemaattisesti sisällytettyinä. Vaikuttavuuteen liittyvien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamista ja innovointityötä edistävinä tekijöinä nähtiin koulutus, osaaminen, rahoitus ja verkostot. Hidastaviksi tekijöiksi puolestaan koettiin tutkimustiedon puuttuminen sekä käytettävissä olevan ajan vähyys tai sen suuntautuminen valtaosin operatiivisiin tehtäviin. Kaikkiaan tutkimuksen perusteella yrityksistä välittyi aito halu saada lisää tietoa sekä ymmärtää yhä paremmin, miten oman yrityksen kädenjälkeä voisi tulevaisuudessa vahvistaa.