Maahanmuuttajataustaisten toimittajien koulutus Haaga-Heliassa 2019–2020: koulutuksen vaikutukset ja diversiteetti suomalaisissa toimituksissa
Colley, Mariam (2023)
Colley, Mariam
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932647
Tiivistelmä
Median moniäänisyys sekä diversiteetti journalistisissa mediasisällöissä ja toimituksissa ovat ajankohtaisia ja yhä enemmän keskustelua herättäviä aiheita Suomessa. Suomalainen yhteiskunta on muuttunut kansainvälisemmäksi, mutta ovatko toimitukset muuttuneet sen mukana?
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa vuonna 2019 käynnistynyt maahanmuuttajataustaisille toimittajille suunnattu koulutus pyrkii osaltaan vahvistamaan journalistisen median diversiteettiä ja tukemaan vähemmistöihin kuuluvien toimittajien osallisuutta Suomen mediakentällä. Koulutus muun muassa perehdyttää maahanmuuttajataustaisia toimittajia suomalaisiin journalistisiin menettelytapoihin ja etiikkaan, tukee heidän työllistymistään suomalaistoimituksiin ja pyrkii vahvistamaan verkostoitumista alalla.
Opinnäytetyö perehtyy Haaga-Helian koulutuksen vuosina 2019–2020 järjestettyyn ensimmäiseen toteutuskertaan sekä sen vaikutuksiin opiskelijoiden työllistymiseen ja kartoittaa maahanmuuttajataustaisten toimittajien asemaa suomalaisella mediakentällä. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla, minkä lisäksi olen hyödyntänyt teoreettisessa osuudessa erilaisia lähteitä liittyen suomalaiseen toimittajakuntaan ja journalistiseen mediakenttään, monikulttuuristen työyhteisöjen viestintään sekä vähemmistöjen asemaan ja representaatioon Suomessa. Lopuksi olen koonnut huomioita ja kehittämisehdotuksia niin Haaga-Helian koulutusta kuin toimituksia varten.
Tutkimuksessa selvisi, että maahanmuuttajataustaisilla toimittajilla on merkittäviä vaikeuksia työllistyä suomalaismedioihin muun muassa verkostojen puutteen, kielitaidon ja työnantajien kielteisen suhtautumisen vuoksi. Varsinkin toimitusten asenteisiin kaivataan muutosta, jotta suomalainen mediakenttä voisi paremmin heijastella muuttunutta yhteiskuntaa.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa vuonna 2019 käynnistynyt maahanmuuttajataustaisille toimittajille suunnattu koulutus pyrkii osaltaan vahvistamaan journalistisen median diversiteettiä ja tukemaan vähemmistöihin kuuluvien toimittajien osallisuutta Suomen mediakentällä. Koulutus muun muassa perehdyttää maahanmuuttajataustaisia toimittajia suomalaisiin journalistisiin menettelytapoihin ja etiikkaan, tukee heidän työllistymistään suomalaistoimituksiin ja pyrkii vahvistamaan verkostoitumista alalla.
Opinnäytetyö perehtyy Haaga-Helian koulutuksen vuosina 2019–2020 järjestettyyn ensimmäiseen toteutuskertaan sekä sen vaikutuksiin opiskelijoiden työllistymiseen ja kartoittaa maahanmuuttajataustaisten toimittajien asemaa suomalaisella mediakentällä. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla, minkä lisäksi olen hyödyntänyt teoreettisessa osuudessa erilaisia lähteitä liittyen suomalaiseen toimittajakuntaan ja journalistiseen mediakenttään, monikulttuuristen työyhteisöjen viestintään sekä vähemmistöjen asemaan ja representaatioon Suomessa. Lopuksi olen koonnut huomioita ja kehittämisehdotuksia niin Haaga-Helian koulutusta kuin toimituksia varten.
Tutkimuksessa selvisi, että maahanmuuttajataustaisilla toimittajilla on merkittäviä vaikeuksia työllistyä suomalaismedioihin muun muassa verkostojen puutteen, kielitaidon ja työnantajien kielteisen suhtautumisen vuoksi. Varsinkin toimitusten asenteisiin kaivataan muutosta, jotta suomalainen mediakenttä voisi paremmin heijastella muuttunutta yhteiskuntaa.