Nuorten sijoituskäyttäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät
Santala, Tuomas (2023)
Santala, Tuomas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932631
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli nuorten sijoituskäyttäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa nuorten sijoituskäyttäytymisen ja siihen vaikuttavien tekijöiden kautta tarvetta ja kysyntää nuorten sijoittamiseen liittyvän opetuksen/neuvonnan lisäämiselle. Tarkoituksena oli selvittää, miten tieto sijoittamisesta on jakautunut nuorten keskuudessa, nuorten ajatuksia sijoittamisen kiinnostavuudesta ja sijoittamisen tarjoamista mahdollisuuksista sekä selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten sijoittamisen aloittamispäätöksen tai aloittamatta jättämisen koskevan päätöksen tekemiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää eli monistrategista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen osuus suoritettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla ja kvalitatiivinen osuus suoritettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita hyödyntämällä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Nokian lukion opiskelijat. Vastauksia kyselyyn saatiin 267 kappaletta ja haastateltavana oli 6 kohderyhmän edustajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vaikka suurin osa nuorista on kiinnostunut sijoittamisesta, ainoastaan pieni osa kiinnostuneista nuorista on aloittanut sijoittamisen. Sijoittamisen aloittamiseen vaikuttaa positiivisesti eniten oman perheen sisältä sekä sosiaalisesta mediasta tullut idea sijoittamisen aloittamisesta. Sijoittamisen aloittamiseen taas vaikuttaa negatiivisesti eniten osaamisen, tiedon ja rahan puute. Tulosten mukaan nuorille kohdistuvaan sijoittamiseen liittyvään opetukseen ja neuvontaan on sekä tarvetta että kysyntää.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää eli monistrategista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen osuus suoritettiin sähköisen kyselytutkimuksen avulla ja kvalitatiivinen osuus suoritettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita hyödyntämällä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Nokian lukion opiskelijat. Vastauksia kyselyyn saatiin 267 kappaletta ja haastateltavana oli 6 kohderyhmän edustajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vaikka suurin osa nuorista on kiinnostunut sijoittamisesta, ainoastaan pieni osa kiinnostuneista nuorista on aloittanut sijoittamisen. Sijoittamisen aloittamiseen vaikuttaa positiivisesti eniten oman perheen sisältä sekä sosiaalisesta mediasta tullut idea sijoittamisen aloittamisesta. Sijoittamisen aloittamiseen taas vaikuttaa negatiivisesti eniten osaamisen, tiedon ja rahan puute. Tulosten mukaan nuorille kohdistuvaan sijoittamiseen liittyvään opetukseen ja neuvontaan on sekä tarvetta että kysyntää.