Lapsen psyykkinen ensiapu
Lampi, Veera; Ohranen, Sara (2023)
Lampi, Veera
Ohranen, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932642
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin psyykkisen ensiavun hyötyjä ja toimivuutta traumaattiselle tapahtumalle altistuneen lapsen kohtaamisessa. Opinnäytetyössä tutkitaan, mitkä ovat lapsen psyykkisen ensiavun vaikutukset, mitkä tekijät vaikuttavat sen tehokkuuteen ja kuka voi antaa psyykkistä ensiapua lapselle. Työn tavoitteena on lisätä tietoisuutta lapsen psyykkisen ensiavun keinoista ja hyödyistä, ja siten vähentää lasten kokemien traumaattisten tapahtumien negatiivisia vaikutuksia lapsen terveyteen. Opinnäytetyö tehtiin käyttäen kirjallisuuskatsausmenetelmää, ja kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Psyykkisellä ensiavulla on tutkimusten mukaan huomattavia positiivisia vaikutuksia lapsen traumasta palautumiseen. Hyödyt ovat psyykkisiä, fyysisiä ja sosiaalisia, niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä. Tarjoamalla oikein ajoitettua psykologista ensiapua voidaan muun muassa vähentää trauman kokeneiden lasten masennus- ja stressioireita, torjua posttraumaattista stressihäiriötä sekä parantaa lapsen fyysisen hyvinvoinnin tekijöitä, kuten ruokahalua. Hyödyllisiksi lapsen psykologisen ensiavun menetelmiksi tutkimuksissa osoittautuivat esimerkiksi tunnekäyttäytymisen tukeminen eri tavoin, lapsen huomioiminen, ystävällinen ja turvallinen käyttäytyminen sekä järjestetty toiminta. Tutkimuksissa ei ilmennyt viitteitä mahdollisista negatiivisista vaikutuksista.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta lapsen psyykkisen ensiavun olevan hyödyllinen tapa torjua traumaattisen tapahtuman negatiivisia vaikutuksia lapseen. Toimivan psykologisen ensiavun antaminen on tutkimusten mukaan yksinkertaista, ja sen hyödyt huomioiden sen käyttämisen tulisi olla nykyistä laajemmin tiedossa. Tällöin lapset saavat heille tarpeellista tukea todennäköisemmin.
Psyykkisellä ensiavulla on tutkimusten mukaan huomattavia positiivisia vaikutuksia lapsen traumasta palautumiseen. Hyödyt ovat psyykkisiä, fyysisiä ja sosiaalisia, niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä. Tarjoamalla oikein ajoitettua psykologista ensiapua voidaan muun muassa vähentää trauman kokeneiden lasten masennus- ja stressioireita, torjua posttraumaattista stressihäiriötä sekä parantaa lapsen fyysisen hyvinvoinnin tekijöitä, kuten ruokahalua. Hyödyllisiksi lapsen psykologisen ensiavun menetelmiksi tutkimuksissa osoittautuivat esimerkiksi tunnekäyttäytymisen tukeminen eri tavoin, lapsen huomioiminen, ystävällinen ja turvallinen käyttäytyminen sekä järjestetty toiminta. Tutkimuksissa ei ilmennyt viitteitä mahdollisista negatiivisista vaikutuksista.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta lapsen psyykkisen ensiavun olevan hyödyllinen tapa torjua traumaattisen tapahtuman negatiivisia vaikutuksia lapseen. Toimivan psykologisen ensiavun antaminen on tutkimusten mukaan yksinkertaista, ja sen hyödyt huomioiden sen käyttämisen tulisi olla nykyistä laajemmin tiedossa. Tällöin lapset saavat heille tarpeellista tukea todennäköisemmin.