Älypuhelimien käyttö hyötypelien sisällöntuotannossa
Venetpalo, Ville (2023)
Venetpalo, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932637
Tiivistelmä
On olemassa useita tekniikoita 3D-mallinnuksen työnkulun yksinkertaistamiseksi erityisesti monimutkaisille malleille. Pelikehityksen nykykäytäntöihin voi kuulua mallien rakentaminen fotogrammetrian ja Neural Radience Fieldin (NeRF) tekniikoita käyttäen tai valontunnistuksen ja etäisyyden (LiDAR) avulla objektien laserskannaus. Näiden lähestymistapojen standardikokoonpanot voivat kuitenkin aiheuttaa merkittäviä kustannuksia.
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli selvittää älypuhelimien käyttökelpoisuutta korvaavana työkaluna sisällön luomiseen hyötypelissä. Käyttökelpoisuuden vertaamiseksi valittiin kolme älypuhelimen sovellusta (fotogrammetria, NeRF, LiDAR), ja niitä arvioitiin alan standardinmukaista DSLRkameran fotogrammetriaa vastaan. Tutkimukseen valittiin kaksi erillistä objektia ja tarkoituksena oli muuntaa ne kolmiulotteisiksi malleiksi. Tämä saavutettiin ottamalla käyttöön ensin sopiva LED-valaistus ja sitten perinteinen sisävalaistus kohdekuvausta varten suunnitellulla alueella.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että älypuhelinten NeRF ja fotogrammetria ylittivät digitaalikameroiden fotogrammetrian kattavien ja yksityiskohtaisten mallien luomisessa. Älypuhelimilla luotujen mallien teksturointitarkkuus oli kuitenkin hieman pienempi kuin digitaalikameran. LiDAR-skannaukset olivat laadultaan heikkoja, ja tämä lopputulos olikin odotettu.
Voidaan päätellä, että älypuhelimen tekniikka on todellakin käyttökelpoinen 3Dmallinnukseen ja usein parempi vaihtoehto kalliille ja aikaa vievälle digitaalikameroiden avulla tehtävälle fotogrammetrialle. Erityisesti NeRFteknologia voi tulevaisuudessa ylittää kaikki muut testatut menetelmät.
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli selvittää älypuhelimien käyttökelpoisuutta korvaavana työkaluna sisällön luomiseen hyötypelissä. Käyttökelpoisuuden vertaamiseksi valittiin kolme älypuhelimen sovellusta (fotogrammetria, NeRF, LiDAR), ja niitä arvioitiin alan standardinmukaista DSLRkameran fotogrammetriaa vastaan. Tutkimukseen valittiin kaksi erillistä objektia ja tarkoituksena oli muuntaa ne kolmiulotteisiksi malleiksi. Tämä saavutettiin ottamalla käyttöön ensin sopiva LED-valaistus ja sitten perinteinen sisävalaistus kohdekuvausta varten suunnitellulla alueella.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että älypuhelinten NeRF ja fotogrammetria ylittivät digitaalikameroiden fotogrammetrian kattavien ja yksityiskohtaisten mallien luomisessa. Älypuhelimilla luotujen mallien teksturointitarkkuus oli kuitenkin hieman pienempi kuin digitaalikameran. LiDAR-skannaukset olivat laadultaan heikkoja, ja tämä lopputulos olikin odotettu.
Voidaan päätellä, että älypuhelimen tekniikka on todellakin käyttökelpoinen 3Dmallinnukseen ja usein parempi vaihtoehto kalliille ja aikaa vievälle digitaalikameroiden avulla tehtävälle fotogrammetrialle. Erityisesti NeRFteknologia voi tulevaisuudessa ylittää kaikki muut testatut menetelmät.