Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen Twitch-livestriimauspalvelussa
Hyötylä, Jere (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932672
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä Twitch-livestriimauspalvelussa. Työn tavoitteena oli selvittää millaisia vaikuttajamarkkinoinnin keinoja yritykset voivat käyttää Twitchissä sekä tuottaa käytännön ohjeita ja ideoita yrityksille, jotka harkitsevat vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä Twitchissä. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli edistää yleistä ymmärrystä vaikuttajamarkkinoinnista Twitchissä niin yritysten kuin vaikuttajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö on ajankohtainen, sillä Twitchin suosio kasvaa jatkuvasti, ja yritykset etsivät uusia tapoja tavoittaa kohdeyleisöjään. Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa potentiaalia luoda vahvoja yhteyksiä brändien ja kuluttajien välillä Twitchin kautta.
Tämä työ on rajattu ainoastaan vaikuttajamarkkinointiin Twitchissä eikä käsittele muita mainonnan keinoja Twitchissä. Tutkimus on rajattu niin, että se tarkastelee aihetta vain vaikuttajien näkökulmasta, eikä brändien. Tutkimus rajautuu myös alueellisesti ainoastaan suomalaisiin vaikuttajiin. Rajaukset tehtiin, jotta tutkimustulokset olisivat mahdollisimman hyödyllisiä suomalaisille Twitch-striimaajille, sekä brändeille, jotka ovat kiinnostuneita Twitch-vaikuttajamarkkinoinnista.
Työ alkaa teoriaosuudella, joka toimii tietoperustana empiiriselle osuudelle. Teoriaosuuden alussa tarkastellaan vaikuttajamarkkinointia osana sisältömarkkinointia, jonka jälkeen käsitellään aiheita vaikuttajat, henkilöbrändi ja kohderyhmän tavoittaminen vaikuttajamarkkinoinnissa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös livestriimausta ja Twitchiä, jonka jälkeen syvennytään vaikuttajamarkkinointiin Twitchissä. Teoriaosuuden lopussa käsitellään yksityiskohtaisesti Twitchissä vaikuttajien käyttämiä mainosmuotoja.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerättiin 2023 lokakuussa haastattelemalla neljää eri suomalaista henkilöä, jotka toimivat vaikuttajina Twitchissä. Kaikilla haastateltavilla oli kokemusta yhteistöistä yritysten kanssa. Heidän kauttansa sain näkemyksiä siitä, miten vaikuttajat valikoituvat yritykselle ja mitä yritysten tulee huomata valikoidessaan Twitch-vaikuttajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että onnistuneessa vaikuttajakampanjassa korostuvat luottamus, yhteisten arvojen jakaminen ja sisällön aitous. Tutkimuksesta käy ilmi, että vaikuttajien ja brändien välisessä kommunikaatiossa ja tavoitteiden asettamisessa on parannettavaa, mikä vaikuttaa suoraan kampanjan onnistumiseen.
Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään Twitch-livestriimauspalvelussa, mutta sen täydellistä potentiaalia ei ole vielä tavoitettu. Tutkimuksen tulokset auttavat brändejä sekä vaikuttajia ymmärtämään Twitch-striimaajien potentiaalin vaikuttajamarkkinoinnissa.
Opinnäytetyö on ajankohtainen, sillä Twitchin suosio kasvaa jatkuvasti, ja yritykset etsivät uusia tapoja tavoittaa kohdeyleisöjään. Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa potentiaalia luoda vahvoja yhteyksiä brändien ja kuluttajien välillä Twitchin kautta.
Tämä työ on rajattu ainoastaan vaikuttajamarkkinointiin Twitchissä eikä käsittele muita mainonnan keinoja Twitchissä. Tutkimus on rajattu niin, että se tarkastelee aihetta vain vaikuttajien näkökulmasta, eikä brändien. Tutkimus rajautuu myös alueellisesti ainoastaan suomalaisiin vaikuttajiin. Rajaukset tehtiin, jotta tutkimustulokset olisivat mahdollisimman hyödyllisiä suomalaisille Twitch-striimaajille, sekä brändeille, jotka ovat kiinnostuneita Twitch-vaikuttajamarkkinoinnista.
Työ alkaa teoriaosuudella, joka toimii tietoperustana empiiriselle osuudelle. Teoriaosuuden alussa tarkastellaan vaikuttajamarkkinointia osana sisältömarkkinointia, jonka jälkeen käsitellään aiheita vaikuttajat, henkilöbrändi ja kohderyhmän tavoittaminen vaikuttajamarkkinoinnissa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös livestriimausta ja Twitchiä, jonka jälkeen syvennytään vaikuttajamarkkinointiin Twitchissä. Teoriaosuuden lopussa käsitellään yksityiskohtaisesti Twitchissä vaikuttajien käyttämiä mainosmuotoja.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen aineisto kerättiin 2023 lokakuussa haastattelemalla neljää eri suomalaista henkilöä, jotka toimivat vaikuttajina Twitchissä. Kaikilla haastateltavilla oli kokemusta yhteistöistä yritysten kanssa. Heidän kauttansa sain näkemyksiä siitä, miten vaikuttajat valikoituvat yritykselle ja mitä yritysten tulee huomata valikoidessaan Twitch-vaikuttajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että onnistuneessa vaikuttajakampanjassa korostuvat luottamus, yhteisten arvojen jakaminen ja sisällön aitous. Tutkimuksesta käy ilmi, että vaikuttajien ja brändien välisessä kommunikaatiossa ja tavoitteiden asettamisessa on parannettavaa, mikä vaikuttaa suoraan kampanjan onnistumiseen.
Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään Twitch-livestriimauspalvelussa, mutta sen täydellistä potentiaalia ei ole vielä tavoitettu. Tutkimuksen tulokset auttavat brändejä sekä vaikuttajia ymmärtämään Twitch-striimaajien potentiaalin vaikuttajamarkkinoinnissa.