Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Benchmarking travel blogs

Rauhala, Kasperi (2023)

 
Avaa tiedosto
Rauhala_Kasperi.pdf (1.192Mt)
Lataukset: 


Rauhala, Kasperi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932685
Tiivistelmä
This thesis focuses on gaining knowledge about travel blogs with a benchmarking method. Reason for researching already existing travel blogs was author´s own interested of starting an own travel blog. Without previous understanding of blogging aim for this research was to gain solid starting base for the future planning of travel blog.

The theoretical part discusses the topics of benchmarking, social media content, content marketing, social media and different forms of it such as Facebook, Instagram and blogging. The theoretical part includes research of different content marketing models like REAN -model and Google -model Hero, Hub, Help. These models could be used as a tool when in the future author starts to plan content for his travel blog.

Benchmarking is well known method to study others as a aim is to learn from them and bring those learnings a part of your processes. Benchmarking worked as qualitative research method and provided useful information about amount of blog visitors and target groups. Further analysis showed patterns on blog posts headings, posting frequency, number of images and words. Different benchmarking models and history of benchmarking is discussed on theoretical framework.

The results indicate that starting a successful travel blog would be possible, but it requires a lot of work. Professional bloggers are posting almost in daily basis with high quality content that are really bringing value for the reader. Important thing to notice is that value is also brought to the blogger, and this is happening mainly through affiliate links. As a future recommendation further research is needed to gain understanding of how artificial intelligence might effect on content creation and blogging.
 
Tämä opinnäytetyö keskittyy matkailublogien tiedon hankkimiseen benchmarking-menetelmällä. Syynä jo olemassa olevien matkablogien tutkimiseen oli kirjoittajan oma kiinnostus oman matkablogin perustamisesta. Ilman aiempaa tietoa bloggaamisesta oli tämän tutkimuksen tavoitteena saada hyvä lähtökohta tulevalle matkablogin suunnittelulle.
Teoreettisessa osassa käsitellään benchmarkingia tarkemmin sekä, sosiaalisen median sisältöä, sisältömarkkinointia, sosiaalista mediaa ja sen eri alustoja kuten Facebookia, Instagramia ja bloggausta. Teoreettisessa osassa tutkitaan erilaisia sisältömarkkinoinnin malleja, joista esitellään REAN -malli ja Googlen kehittämä Hero, Hub, Help -malli. Näitä malleja voidaan käyttää apuna sisällön suunnitellussa matkablogiin.
Benchmarking, josta voidaan käyttää myös nimeä vertaisarviointi, on tunnettu tapa tutkia muita, jonka tavoitteena on oppia muilta ja tuoda opit osaksi omia käytäntöjä. Benchmarking toimi laadullisena tutkimusmenetelmänä ja antoi hyödyllistä tietoa blogin kävijämääristä ja kohderyhmistä. Tarkempi analyysi osoitti säännönmukaisuutta blogitekstien otsikoissa, julkaisutiheydessä, kuvien ja sanojen määrässä. Teoreettisessa osuudessa käsitellään tarkemmin erilaisia benchmarking -malleja sekä, historiaa.
Tulokset osoittavat, että onnistuneen matkablogin perustaminen olisi mahdollista, mutta se vaatii huomattavan paljon työtä. Ammattibloggaajat julkaisevat lähes päivittäin korkealaatuista sisältöä, josta lukijat pääsevät hyötymään. On tärkeää huomata, että arvoa tuodaan myös bloggaajalle, ja tämä tapahtuu pääasiassa affiliate -linkkien kautta. Tulevana suosituksena tarvitaan lisätutkimusta, jotta saataisiin käsitys siitä, miten tekoäly voi vaikuttaa sisällöntuotantoon ja bloggaamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste