Kohtaamispaikaksi Plaza! : kauppakeskus Plazan kehittäminen
Kakko, Salla; Pyörre, Iida (2023)
Kakko, Salla
Pyörre, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932718
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten salolaisen kauppakeskus Plazan toimintaa voisi kehittää sekä nuorten aikuisten että yritysten näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää, mikä tekisi kauppakeskuksesta vetovoimaisemman keräämällä tietoa Plazan nykyisestä tilanteesta ja sen palveluista. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kauppakeskus Plazalle, sillä Plazassa on tällä hetkellä paljon tyhjiä liiketiloja ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa keksimään ratkaisu, miten tyhjiä liiketiloja voisi täyttää.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään asiakaskokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, nuorten ostokäyttäytymistä, verkkokauppaostosten lisääntymistä, ja kauppakeskusten tulevaisuutta.
Selvityksen lähestymistavaksi valikoitui kysely ja haastattelu, jonka avulla saatiin selville kauppakeskuksen nykyisen tilanteen ja mahdolliset haasteet.
Nettikyselyyn tuli vastauksia 64 kappaletta. Yrityksistä haastatteluun osallistui Normal liikkeen edustaja ja Espresso Housen edustaja. Lopputuloksena voidaan kyselyn ja haastatteluiden pohjalta antaa kehitysehdotuksia toimeksiantajan toiminnan tueksi. Selvityksen aikana nousi esiin useita kehitysehdotuksia, jotka sisälsivät toiveita laajemmista aukioloajoista, tyhjien liiketilojen hyödyntämisestä ja laajemmasta sosiaalisen median mainonnasta. Nuoret aikuiset myös kokivat, että tapahtumissa ei ole otettu nuoria aikuisia huomioon vaan kohderyhmänä enemmänkin lapset ja seniorit
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään asiakaskokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, nuorten ostokäyttäytymistä, verkkokauppaostosten lisääntymistä, ja kauppakeskusten tulevaisuutta.
Selvityksen lähestymistavaksi valikoitui kysely ja haastattelu, jonka avulla saatiin selville kauppakeskuksen nykyisen tilanteen ja mahdolliset haasteet.
Nettikyselyyn tuli vastauksia 64 kappaletta. Yrityksistä haastatteluun osallistui Normal liikkeen edustaja ja Espresso Housen edustaja. Lopputuloksena voidaan kyselyn ja haastatteluiden pohjalta antaa kehitysehdotuksia toimeksiantajan toiminnan tueksi. Selvityksen aikana nousi esiin useita kehitysehdotuksia, jotka sisälsivät toiveita laajemmista aukioloajoista, tyhjien liiketilojen hyödyntämisestä ja laajemmasta sosiaalisen median mainonnasta. Nuoret aikuiset myös kokivat, että tapahtumissa ei ole otettu nuoria aikuisia huomioon vaan kohderyhmänä enemmänkin lapset ja seniorit