Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pohjois-Savon pelastuslaitoksen ensihoitajien näkemyksiä positiivisen palautteenannon merkityksistä

Vihma, Teemu (2023)

Avaa tiedosto
Vihma_Teemu.pdf (371.9Kt)
Lataukset: 


Vihma, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932766
Tiivistelmä
Hoitoalan palautekulttuuri rakentuu pääosin negatiivisen palautteen ympärille,
sillä laadunvalvonta perustuu vahvasti haittatapahtumien raportointiin ja
näiden esille tuontiin. Epätasapaino positiivisen sekä negatiivisen palautteen
välillä on usein huomattava. Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä
positiivisen palautteen vaikutuksiin ja haastatella Pohjois-Savon
pelastuslaitoksen ensihoitajilta heidän mielipiteitään palautteenannon
nykytilasta sekä positiivisen palautteen merkityksestä heidän työssään. Opinnäytetyön tilaajana toimi Pohjois-Savon pelastuslaitos. Opinnäytetyössä
haastateltiin kymmentä Pohjois-Savon pelastuslaitoksen ensihoitajaa keväällä
2023. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jolla
kerätty aineisto käsiteltiin teema-analyysiä hyödyntäen.


Organisaation palautekulttuurissa todettiin parantamisen varaa, sillä
positiivista palautetta koettiin jaettavan liian vähän niin esihenkilötasolla kuin
työntekijöiden kesken. Positiivista palautetta oli jaettu esihenkilötasolta
toisinaan, joka koettiin erittäin hyväksi toiminnaksi. Odotukset
palautteenannosta olivat suhteellisen selkeät. Työntekijät kokivat hyvin
yhtenäisesti tarvetta palautekulttuurin muutokselle, jotta tasapainoa
positiivisen ja negatiivisen palautteen välillä saataisiin korjatuksi. Positiivisella
palautteella koettiin suuria vaikutuksia niin työntekijän osaamiseen,
työhyvinvointiin sekä työmotivaatioon. Myös yhteys hoidon laadun
paranemiseen tuli tuloksista ilmi. Positiivinen palaute saa aikaan positiivisen
ilmapiirin, joka kehittää niin työyhteisön toimintaa, parantaa kommunikaatiota
sekä saa aikaan luontaisen halun kehittyä työssä yhä paremmaksi. Tällainen
positiivinen jatkumo aikaansaa entistä osaavampia työntekijöitä, joiden
motivaatio sekä työhön sitoutuminen ovat aiempaa korkeammalla.


Opinnäytetyön tulokset mukailevat pitkälti aikaisempia tutkimuksia palautteen
vaikutuksista. Työntekijät kokevat palautteelle yhä enemmän tarvetta ja
samalla haluavat pois negatiivisesta palautekulttuurista, joka yhä tänäkin
päivänä kattaa valtaosan terveydenhuoltojärjestelmistä. Positiivinen palaute
voi vaikuttaa niin työntekijän osaamiseen, sitoutumiseen kuin myös
tekemänsä työn laatuun. Näistä jokaista tarvitaan osana toimivaa
terveydenhuollon järjestelmää. Muuttamalla organisaation johtamis- ja
palautekulttuuria, voidaan saada aikaiseksi isoja hyötyjä, suhteellisen pienellä
vaivalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste