Hämeen ammattikorkeakoulun vastuullisuusraportoinnin kehittäminen
Pyy, Ritva (2023)
Pyy, Ritva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032841
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää HAMKin opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia oppilaitosympäristön vastuullisuudesta. HAMKissa on perustettu työryhmä vastuullisuusraportoinnin kehittämiseen, ja tämän työn tarkoituksena oli saada kehittämiseen mukaan opiskelijanäkökulma. Työn tilaaja oli HAMK, joka voi hyödyntää saatuja vastauksia ja tuloksia vastuullisuusraportoinnin ja vastuullisuuden kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään HAMK ja sen vastuullisuus ja kestävä kehitys koulutuksessa ja strategiassa, kerrotaan taloudellisesta vastuullisuudesta, ympäristövastuusta ja sosiaalisesta vastuullisuudesta sekä kestävyysraportointidirektiivistä ja kestävyysraportointivelvoitteesta.
Opinnäytetyössä tehtiin opiskelijoille kyselytutkimus, jolla haettiin tietoa opiskelijoiden vastuullisuusnäkemyksistä ja -kokemuksista. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, vaikuttaako kestävän kehityksen opiskeleminen, ikä tai asuinalue vastaajan vastuullisuusnäkökulmaan. Kyselyssä tietoa haettiin sekä suljetuilla että avoimilla kysymyksillä, ja vertailua opiskelijaryhmien välillä tehtiin suljettujen kysymysten osalta. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-työkalulla ja julkaistiin HAMKin Viva Engagessa opiskelijoiden kanavavalla.
Oppilaitoksen ja koulutuksen vastuullisuudessa ja vastuullisuuden epäkohdissa korostuivat sosiaalisen vastuullisuuden asiat. Koulutusohjelmalla ei ollut juurikaan vaikutusta siihen, miten vastaajat kokivat vastuullisuuden. Ainoa selkeä ero oli, että vastuullisuusraportointi oli selvästi tutumpi kestävän kehityksen kuin muun tutkinnon opiskelijoille. Iän perusteella tässä tutkimuksessa ei havaittu juurikaan eroa ikäryhmien välillä. Asuinalueen perusteella vertailua ei tehty, koska vastaajista suurin osa asui pääkaupunkiseudun ulkopuolisessa Etelä-Suomessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään HAMK ja sen vastuullisuus ja kestävä kehitys koulutuksessa ja strategiassa, kerrotaan taloudellisesta vastuullisuudesta, ympäristövastuusta ja sosiaalisesta vastuullisuudesta sekä kestävyysraportointidirektiivistä ja kestävyysraportointivelvoitteesta.
Opinnäytetyössä tehtiin opiskelijoille kyselytutkimus, jolla haettiin tietoa opiskelijoiden vastuullisuusnäkemyksistä ja -kokemuksista. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, vaikuttaako kestävän kehityksen opiskeleminen, ikä tai asuinalue vastaajan vastuullisuusnäkökulmaan. Kyselyssä tietoa haettiin sekä suljetuilla että avoimilla kysymyksillä, ja vertailua opiskelijaryhmien välillä tehtiin suljettujen kysymysten osalta. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-työkalulla ja julkaistiin HAMKin Viva Engagessa opiskelijoiden kanavavalla.
Oppilaitoksen ja koulutuksen vastuullisuudessa ja vastuullisuuden epäkohdissa korostuivat sosiaalisen vastuullisuuden asiat. Koulutusohjelmalla ei ollut juurikaan vaikutusta siihen, miten vastaajat kokivat vastuullisuuden. Ainoa selkeä ero oli, että vastuullisuusraportointi oli selvästi tutumpi kestävän kehityksen kuin muun tutkinnon opiskelijoille. Iän perusteella tässä tutkimuksessa ei havaittu juurikaan eroa ikäryhmien välillä. Asuinalueen perusteella vertailua ei tehty, koska vastaajista suurin osa asui pääkaupunkiseudun ulkopuolisessa Etelä-Suomessa.