Bränditutkimus OP Koti
Niittumäki, Reetta (2023)
Niittumäki, Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932706
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaiden näkemyksiä kiinteistövälitysfirma OP Kodin brändiin liittyen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändin rakentamiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa bränditutkimus OP Kodin asiakkaille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään brändin rakentamista. Brändi on tärkein mielikuvien ja tunteiden muodostama kokonaisuus. Tunteet voivat liikkua positiivisesta negatiiviseen, jopa yhden kontaktin aikana. Tämän takia on erityisen tärkeää ottaa huomioon yrityksen brändi. Brändin tehtävänä on luoda lisäarvoa yritykselle sekä olla ajan tasalla yrityksen sisäisitä asioista. Brändinstrategian tarkoituksena on laatia brändille oma identiteetti ja samalla tehdä brändille mahdolliset analyysit koskien imagoa, brändin pääomaa sekä brändin kehittämistä tutkimuksista lähtien.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonhakumenetelmänä oli strukturoitu kysely, joka toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä, jota pääsi tekemään linkin kautta. Linkki jaettiin OP Kodin omissa sosiaalisissa medioissa. Kyselylomake sisälsi yrityksen toimintaan ja ominaisuuksiin sekä yrityksen tunnettuuteen liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 65 henkilöä.
Tutkimustuloksien mukaan OP Kodilla on paljon uskollisia asiakkaita kyselyyn vastanneiden keskuudessa. Saatujen tulosten perusteella OP Koti Seinäjoella on ammattitaitoisia, luotettavia, asiakaslähtöisiä ja lämminhenkisiä välittäjiä. OP Kodin sosiaalisen median näkyvyys on suurimmillaan Facebookissa. OP Koti on saavuttanut hyvin kohderyhmänsä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään brändin rakentamista. Brändi on tärkein mielikuvien ja tunteiden muodostama kokonaisuus. Tunteet voivat liikkua positiivisesta negatiiviseen, jopa yhden kontaktin aikana. Tämän takia on erityisen tärkeää ottaa huomioon yrityksen brändi. Brändin tehtävänä on luoda lisäarvoa yritykselle sekä olla ajan tasalla yrityksen sisäisitä asioista. Brändinstrategian tarkoituksena on laatia brändille oma identiteetti ja samalla tehdä brändille mahdolliset analyysit koskien imagoa, brändin pääomaa sekä brändin kehittämistä tutkimuksista lähtien.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonhakumenetelmänä oli strukturoitu kysely, joka toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä, jota pääsi tekemään linkin kautta. Linkki jaettiin OP Kodin omissa sosiaalisissa medioissa. Kyselylomake sisälsi yrityksen toimintaan ja ominaisuuksiin sekä yrityksen tunnettuuteen liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 65 henkilöä.
Tutkimustuloksien mukaan OP Kodilla on paljon uskollisia asiakkaita kyselyyn vastanneiden keskuudessa. Saatujen tulosten perusteella OP Koti Seinäjoella on ammattitaitoisia, luotettavia, asiakaslähtöisiä ja lämminhenkisiä välittäjiä. OP Kodin sosiaalisen median näkyvyys on suurimmillaan Facebookissa. OP Koti on saavuttanut hyvin kohderyhmänsä.