Urheilusponsoroinnin vaikuttimet ja hyödyt PK-yrityksissä : case Tampereen Saints: Sponsoriyhteistyön kehittäminen.
Hiltunen, Petra (2023)
Hiltunen, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932709
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, mitä urheilun sponsorointiyhteistyö on, mitkä ovat yrityksen motiivit sponsorointiyhteistyössä ja mitä yritykset hyötyvät nykypäivänä sponsoroinnista. Työssä käsitellään sponsoroinnin tavoitteita ja kohteita sekä perehdytään tarkemmin sponsoroinnin osa-alueista urheilusponsorointiin.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena on toteuttaa sponsorointia markkinoinnissaan hyödyntäville Pk-yrityksille haastattelututkimus ja selvittää, miten yritykset näkevät sponsoroinnin merkityksen markkinointiviestinnän keinona. Lisäksi selvitetään, miten sponsorointi on hyödyttänyt yritystä ja millaisia haasteita sponsoroinnissa mahdollisesti on. Lopuksi opinnäytetyön tekijä raportoi haastattelu- tutkimuksen tulokset sekä esittelee omat johtopäätöksensä haastattelun tuloksista ja antaa ideoita toimeksiantajalle.
Haastattelututkimuksen ja teorian tueksi opinnäytetyöhön haastateltiin asiantuntijaa, joka toimii toimitusjohtajana urheilusponsorointia harjoittavassa yrityksessä. Asiantuntijahaastattelun tarkoituksena on tuoda vertaileva näkökulma haastateltujen yritysten edustajien vastauksiin.
Opinnäytetyön tekijän tavoitteena on lisäksi saavuttaa ymmärrys siitä, mitä yritykset katsovat konkreettisesti hyötyvänsä sponsoroinnista ja miten sponsoriyhteistyö tosiasiassa toimii. Tekijä pyrkii työllään tuomaan uusia näkökulmia sponsorointiin ja toivoo, että voi hyödyntää opinnäytetyössä saavuttamiaan tietoja työelämässä.
Idea urheilusponsoroinnista opinnäytetyön aiheena syntyi opinnäytetyön tekijältä itseltään. Opinnäytetyön tekijä sai toimeksiantajaltaan hyvin vapaat kädet opinnäytetyön toteuttamiseen ja aiheen rajaukseen.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena on toteuttaa sponsorointia markkinoinnissaan hyödyntäville Pk-yrityksille haastattelututkimus ja selvittää, miten yritykset näkevät sponsoroinnin merkityksen markkinointiviestinnän keinona. Lisäksi selvitetään, miten sponsorointi on hyödyttänyt yritystä ja millaisia haasteita sponsoroinnissa mahdollisesti on. Lopuksi opinnäytetyön tekijä raportoi haastattelu- tutkimuksen tulokset sekä esittelee omat johtopäätöksensä haastattelun tuloksista ja antaa ideoita toimeksiantajalle.
Haastattelututkimuksen ja teorian tueksi opinnäytetyöhön haastateltiin asiantuntijaa, joka toimii toimitusjohtajana urheilusponsorointia harjoittavassa yrityksessä. Asiantuntijahaastattelun tarkoituksena on tuoda vertaileva näkökulma haastateltujen yritysten edustajien vastauksiin.
Opinnäytetyön tekijän tavoitteena on lisäksi saavuttaa ymmärrys siitä, mitä yritykset katsovat konkreettisesti hyötyvänsä sponsoroinnista ja miten sponsoriyhteistyö tosiasiassa toimii. Tekijä pyrkii työllään tuomaan uusia näkökulmia sponsorointiin ja toivoo, että voi hyödyntää opinnäytetyössä saavuttamiaan tietoja työelämässä.
Idea urheilusponsoroinnista opinnäytetyön aiheena syntyi opinnäytetyön tekijältä itseltään. Opinnäytetyön tekijä sai toimeksiantajaltaan hyvin vapaat kädet opinnäytetyön toteuttamiseen ja aiheen rajaukseen.