Brändi-imago ja positio Tahkon matkailukeskuksen alueella. Case: Panorama Bar.
Häkkinen, Elisa; Lehtonen, Henna (2023)
Häkkinen, Elisa
Lehtonen, Henna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia toimeksiantajayrityksen Panorama Bar:in brändi-imagoa ja positiota Tahkon matkailukeskuksen alueella. Tutkimuksen avulla kasvatettiin ymmärrystä brändi-imagon nykytilasta. Toimeksiantajayritys on vuoden 2023 aikana laajentumassa, kun Tahkon huipulle avataan Panorama Landscape Hotel, joten brändin selkeyttäminen on erittäin ajankohtaista. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakautui brändiä sekä positiota käsittelevään teoriaan. Tärkeimpiä käsitteitä olivat brändi-imago, brändipääoma, brändimarkkinointi, positiointi ja kilpailuetu. Tutkimus on kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksen avulla. Positiota tutkit tiin vertailemalla Tahkon matkailualueen ravintoloita. Tutkimuskyselyä jaettiin Panoraman instagramissa ja facebookissa. Kyselyn tuloksia analysointiin määrällisen tutkimuksen menetelmin, kuten tunnuslukujen avulla. Tulokset ja johtopäätökset mallinnettiin swot-analyysiin. Tutkimuksesta selvisi mitä kuluttajat kokevat Panorama Bar:in brändi-imagon olevan. Brändi-imagon tär keimpiä piirteitä olivat elämyksellisyys, mieleenpainuvuus ja tunnelma. Tulosten analysoinnin aikana isoim mat haasteet, jotka nousit esiin olivat tuotevalikoiman monipuolisuus ja palvelun saavutettavuus. Tulok sien pohjalta voitiin todeta, että Panorama Bar:in brändi-imago ja positio ovat hyvällä tasolla. Tutkimustulosten pohjalta esiin nousi jatkotutkimusehdotus; brändi-imagon ja position tuloksien vertaami nen brändi-identiteettiin, eli organisaation tavoitetilaan.