Ruutuajan vaikutus varhaisnuoren fyysiseen aktiivisuuteen : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Ylikulju, Maarit; Jylkäs, Terhi (2023)
Ylikulju, Maarit
Jylkäs, Terhi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932513
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ruutuajan vaikutuksia varhaisnuoren fyysiseen aktiivisuuteen ja millaisella tuella on merkitystä siihen. Aihetta tarkasteltiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa ajantasaista tietoa työn tueksi hoitotyön ammattilaisille, jota he voivat hyödyntää ohjatessaan varhaisnuoria fyysiseen aktiivisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kevään 2023 ja syksyn 2023 aikana. Kirjallisuuskatsauksessa ensimmäinen vaihe oli tutkimuskysymysten määrittäminen, jotka olivat ”Miten ruutuaika vaikuttaa varhaisnuoren fyysiseen aktiivisuuteen?” ja ”Millaisella tuella on merkitystä nuoren fyysiseen aktiivisuuteen?”.
Aineistoja haettiin sähköisesti Cinahl-, Finna-, PubMed-, Medic- ja Theseus-tietokannoista, sekä Liikunta & Tiede -lehdestä. Sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaan kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän artikkelia. Aineiston analyysi tehtiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista tuli esille, että fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavia positiivisia tekijöitä ovat urheilun harrastaminen, joukkuelajiin osallistuminen ja lihaksia vahvistava liikunta. Vallitsevilla olosuhteilla, ruutuajan säätelyllä, sukupuolella ja haitallisilla lapsuuden kokemuksilla näytti olevan myös vaikutusta fyysiseen aktiivisuuteen. Aineistosta nousi esille vanhempien, perheen ja ystävien tuki, hoitajan motivoiva keskusteluote ja positiivinen palaute, joilla oli positiivinen vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen ja ruutuajan vähentämiseen.
Jatkotutkimusaiheina voisi selvittää esimerkiksi miten vanhempien älypuhelimien käyttö vaikuttaa lapsen ja nuoren mallioppimiseen, tai miten liiallinen ruutuaika vaikuttaa nuoren vuorovaikutustaitoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kevään 2023 ja syksyn 2023 aikana. Kirjallisuuskatsauksessa ensimmäinen vaihe oli tutkimuskysymysten määrittäminen, jotka olivat ”Miten ruutuaika vaikuttaa varhaisnuoren fyysiseen aktiivisuuteen?” ja ”Millaisella tuella on merkitystä nuoren fyysiseen aktiivisuuteen?”.
Aineistoja haettiin sähköisesti Cinahl-, Finna-, PubMed-, Medic- ja Theseus-tietokannoista, sekä Liikunta & Tiede -lehdestä. Sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaan kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän artikkelia. Aineiston analyysi tehtiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista tuli esille, että fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavia positiivisia tekijöitä ovat urheilun harrastaminen, joukkuelajiin osallistuminen ja lihaksia vahvistava liikunta. Vallitsevilla olosuhteilla, ruutuajan säätelyllä, sukupuolella ja haitallisilla lapsuuden kokemuksilla näytti olevan myös vaikutusta fyysiseen aktiivisuuteen. Aineistosta nousi esille vanhempien, perheen ja ystävien tuki, hoitajan motivoiva keskusteluote ja positiivinen palaute, joilla oli positiivinen vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen ja ruutuajan vähentämiseen.
Jatkotutkimusaiheina voisi selvittää esimerkiksi miten vanhempien älypuhelimien käyttö vaikuttaa lapsen ja nuoren mallioppimiseen, tai miten liiallinen ruutuaika vaikuttaa nuoren vuorovaikutustaitoihin.