Lavastusosaston haasteet opiskelijaelokuvassa : haasteet ja hyvinvointi käsi kädessä
Pada, Eveliina (2023)
Pada, Eveliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032903
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin lavastusosaston kohtaamia haasteita opiskelijaelokuvan työprosessissa. Opiskelijaelokuvalla tarkoitetaan tässä kontekstissa päättötyöelokuvaa. Päättötyöelokuva on monen opiskelijan suurin projekti ennen valmistumista. Vaikka kyseessä on vielä virallisesti opiskelijaprojekti, tehdään päättötyöelokuvat hyvin ammattimaisella otteella.
Opinnäytetyön teoria pohjautui hyvinvointiin ja media-alan työkäytäntöihin. Tutkimusmateriaali kerättiin haastattelemalla alan opiskelijoita, jotka ovat olleet päättötyöelokuvissa vastuussa lavastusosastosta. He kaikki olivat eri vuosikursseilta ja sekä heidät, että päättötyöelokuvat esitettiin tässä opinnäytteessä nimettöminä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä haasteita lavastusosasto kokee opiskelijaelokuvaa tehdessä. Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tulevaisuuden opiskelijalavastajat voivat välttyä kokemasta samoja haasteita, kuin aiemmat opiskelijalavastajat.
Tekemieni haastattelujen pohjalta havaittiin opiskelijoiden kokemuksissa olevan yhteistä, että opiskelijaprojektista toiseen koetaan samoja haasteita ja opiskelijat kaipaavat enemmän resursseja projektien tekemiseen. Opiskelijat ovat harmissaan siitä, ettei heille tarjota opetusta lavastamiseen, vaikka päättötyöelokuvat tarvitsevat lavastuksen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena selviää opiskelijoiden kokevan, että projekteja voisi tehdä helpommin, jos resurssit olisivat kunnossa. Resurssipuutokset näkyvät muun muassa varastointitilan puutoksena sekä projektien kokojen ja työmäärän epäsuhteena. Myös koulunkäynnin ja projektin yhteensovittaminen koetaan haastavana. Opinnäytteessä käy myös ilmi, että haasteista huolimatta opiskelijoilla on halu pysyä alalla. Opiskelijoilla on halu tehdä töitä lavastusosastolla harjoittelussa sekä valmistumisen jälkeen työelämässä. Aiheen tiimoilta voisi tehdä jatkossa tutkimuksen, jossa yhdessä opetusta järjestävän organisaation kanssa kehitettäisiin keinoja, joilla helpottaa opiskelijalavastajien kokemia haasteita opiskelijaprojekteissa.
Opinnäytetyön teoria pohjautui hyvinvointiin ja media-alan työkäytäntöihin. Tutkimusmateriaali kerättiin haastattelemalla alan opiskelijoita, jotka ovat olleet päättötyöelokuvissa vastuussa lavastusosastosta. He kaikki olivat eri vuosikursseilta ja sekä heidät, että päättötyöelokuvat esitettiin tässä opinnäytteessä nimettöminä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä haasteita lavastusosasto kokee opiskelijaelokuvaa tehdessä. Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tulevaisuuden opiskelijalavastajat voivat välttyä kokemasta samoja haasteita, kuin aiemmat opiskelijalavastajat.
Tekemieni haastattelujen pohjalta havaittiin opiskelijoiden kokemuksissa olevan yhteistä, että opiskelijaprojektista toiseen koetaan samoja haasteita ja opiskelijat kaipaavat enemmän resursseja projektien tekemiseen. Opiskelijat ovat harmissaan siitä, ettei heille tarjota opetusta lavastamiseen, vaikka päättötyöelokuvat tarvitsevat lavastuksen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena selviää opiskelijoiden kokevan, että projekteja voisi tehdä helpommin, jos resurssit olisivat kunnossa. Resurssipuutokset näkyvät muun muassa varastointitilan puutoksena sekä projektien kokojen ja työmäärän epäsuhteena. Myös koulunkäynnin ja projektin yhteensovittaminen koetaan haastavana. Opinnäytteessä käy myös ilmi, että haasteista huolimatta opiskelijoilla on halu pysyä alalla. Opiskelijoilla on halu tehdä töitä lavastusosastolla harjoittelussa sekä valmistumisen jälkeen työelämässä. Aiheen tiimoilta voisi tehdä jatkossa tutkimuksen, jossa yhdessä opetusta järjestävän organisaation kanssa kehitettäisiin keinoja, joilla helpottaa opiskelijalavastajien kokemia haasteita opiskelijaprojekteissa.