Tietojohtaminen osana jatkuvien palveluiden kehittämistä
Aroalho, Janette (2023)
Aroalho, Janette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ja tutkimushankkeen toimeksiantajana oli Netum Oy. Yrityksessä on liiketoiminnan kasvun myötä tunnistettu sisäisten ja ulkoisten prosessien kehittämistarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä havaintoja toimeksiantajayrityksen johtamisen, tiedonhallinnan ja kehittämistyön nykytilasta. Tavoitteena oli tutkimushankkeen kautta tuottaa toimeksiantajalle konkreettisesti hyödynnettäviä kehittämiskohteita.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tietojohtamisella voidaan saavuttaa potentiaalisia hyötyjä toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan ja prosessien kehittämisessä. Tiedolla johtamisen hyödyntämisen mahdollisuuksia tutkittiin myös organisaation johtamisen, kehittämistyön ja henkilöstön hyvinvoinnin parantamisen kautta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa tarkastellaan tiedolla johtamisen hyötyjä toimeksiantajanyrityksen Jatkuvuuspalveluiden liiketoimintayksikön kautta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään osittain koko toimeksiantajaorganisaatiota. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin ryhmä- ja teemahaastatteluilla Jatkuvuuspalveluiden työntekijöiltä.
Tutkimushankkeen tuloksena todetaan, että toimeksiantajayrityksessä on useita kehittämiskohteita. Opinnäytetyössä esitettyyn tutkimuskysymykseen ja tutkimusongelmaan onnistuttiin vastaamaan luotettavasti ja nostamaan esille konkreettisia kehittämiskohteita, sekä tutkimaan luotettavasti tietojohtamisen potentiaalisia vaikutuksia toimeksiantajayrityksessä. Keskeisimmät kehittämiskohteet liittyvät organisaation sisäisiin prosesseihin, johtamisosaamisen kehittämiseen, dokumentointiin, sekä tiedonhallinnan ja yrityksen tietokulttuurin kehittämiseen.
Organisaation ydinprosessit tulee kuvata ja vakiinnuttaa osaksi yrityksen liiketoimintaa. Liiketoimintastrategian tueksi määritellään pienempiä osastrategioita. Johtamistyön kehityksessä tulee korostaa avointa, keskustelevaa ja rehellistä ilmapiiriä, jossa työntekijät voivat ilmaista mielipiteensä ja antaa rehellistä palautetta kokemuksensa perusteella. Kehittämiskohteiden parantaminen on pitkäjänteistä työtä ja vaatii onnistuakseen laajaa asiantuntemusta, aikaa ja resursseja, sekä tukea yrityksen johdolta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tietojohtamisella voidaan saavuttaa potentiaalisia hyötyjä toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan ja prosessien kehittämisessä. Tiedolla johtamisen hyödyntämisen mahdollisuuksia tutkittiin myös organisaation johtamisen, kehittämistyön ja henkilöstön hyvinvoinnin parantamisen kautta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa tarkastellaan tiedolla johtamisen hyötyjä toimeksiantajanyrityksen Jatkuvuuspalveluiden liiketoimintayksikön kautta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään osittain koko toimeksiantajaorganisaatiota. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin ryhmä- ja teemahaastatteluilla Jatkuvuuspalveluiden työntekijöiltä.
Tutkimushankkeen tuloksena todetaan, että toimeksiantajayrityksessä on useita kehittämiskohteita. Opinnäytetyössä esitettyyn tutkimuskysymykseen ja tutkimusongelmaan onnistuttiin vastaamaan luotettavasti ja nostamaan esille konkreettisia kehittämiskohteita, sekä tutkimaan luotettavasti tietojohtamisen potentiaalisia vaikutuksia toimeksiantajayrityksessä. Keskeisimmät kehittämiskohteet liittyvät organisaation sisäisiin prosesseihin, johtamisosaamisen kehittämiseen, dokumentointiin, sekä tiedonhallinnan ja yrityksen tietokulttuurin kehittämiseen.
Organisaation ydinprosessit tulee kuvata ja vakiinnuttaa osaksi yrityksen liiketoimintaa. Liiketoimintastrategian tueksi määritellään pienempiä osastrategioita. Johtamistyön kehityksessä tulee korostaa avointa, keskustelevaa ja rehellistä ilmapiiriä, jossa työntekijät voivat ilmaista mielipiteensä ja antaa rehellistä palautetta kokemuksensa perusteella. Kehittämiskohteiden parantaminen on pitkäjänteistä työtä ja vaatii onnistuakseen laajaa asiantuntemusta, aikaa ja resursseja, sekä tukea yrityksen johdolta.