Aineistohankintoja ammattioppilaitoskirjastoon: kilpailutus hankintojen suunnittelussa
Malmi, Terhi (2023)
Malmi, Terhi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on julkisten hankintojen kilpailutus ja oppimateriaalien hankinta ammattioppilaitoskirjastoissa ja ammattiopistoissa. Aiheen valintaan vaikutti oma kiinnostukseni painettujen ja sähköisten oppikirjojen hankintaan työssäni Valkeakosken ammattiopistossa. Tarkoitukseni oli perehtyä oppimateriaalien hankintaan pintaa syvemmältä eli tutkia myös julkisten hankintojen kilpailutusta. Julkisista hankinnoista on tehty opinnäytetöitä liiketalouden alalla, mutta niitä on vähän kirjastojen näkökulmasta. Ammattioppilaitoskirjastoistakaan ei ole tehty kuin muutama opinnäytetyö tätä ennen.
Teoreettisena viitekehyksenä on katsaus hankintalakiin ja oppikirjojen kilpailutukseen. Toisena aiheena tarkastelen ammattiin opiskelua ja ammattioppilaitoskirjastoja. Oppivelvollisuusiän laajennuksen vuoksi ammattiin opiskelijat saavat oppimateriaalit maksutta koululta, mikä on lisännyt ammattiopistojen oppikirjallisuuden massahankintoja. Tutkin myös, miten ammattioppilaitoskirjastot osallistuvat oppikirjojen hankintoihin. Kolmantena kerrotaan kustannetun oppikirjamateriaalin valinnoista ja hankinnoista.
Tutkimusosa toteutettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, joka lähetettiin valituille ammattiopistoille ja ammattioppilaitoskirjastoille. Laadullisena menetelmänä käytettiin ryhmäteemahaastattelua, johon kutsuttiin ammattioppilaitosten kirjastonhoitajia. Kyselytutkimuksesta muodostui runko ryhmäteemahaastattelulle. Kahden erilaisen menetelmän tulokset täydensivät toisiaan.
Tulosten pohjalta erottui selvästi eri toiminnoiksi hankintojen kilpailuttaminen ja käytännön hankintatyö. Kilpailutusta tehdään usein erillään käytännön työstä, jolloin kokemukset ja kehittämistoiveet jäävät hyödyntämättä. Hankintojen puitesopimuskausi 3–5 vuotta sitoo tekemään hankintoja sovitusti, vaikka oppimateriaalit muuttuvat. Ammattioppilaitoskirjastot palvelevat monin tavoin opettajia ja opiskelijoita oppimateriaalien hankinnoissa.
Teoreettisena viitekehyksenä on katsaus hankintalakiin ja oppikirjojen kilpailutukseen. Toisena aiheena tarkastelen ammattiin opiskelua ja ammattioppilaitoskirjastoja. Oppivelvollisuusiän laajennuksen vuoksi ammattiin opiskelijat saavat oppimateriaalit maksutta koululta, mikä on lisännyt ammattiopistojen oppikirjallisuuden massahankintoja. Tutkin myös, miten ammattioppilaitoskirjastot osallistuvat oppikirjojen hankintoihin. Kolmantena kerrotaan kustannetun oppikirjamateriaalin valinnoista ja hankinnoista.
Tutkimusosa toteutettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, joka lähetettiin valituille ammattiopistoille ja ammattioppilaitoskirjastoille. Laadullisena menetelmänä käytettiin ryhmäteemahaastattelua, johon kutsuttiin ammattioppilaitosten kirjastonhoitajia. Kyselytutkimuksesta muodostui runko ryhmäteemahaastattelulle. Kahden erilaisen menetelmän tulokset täydensivät toisiaan.
Tulosten pohjalta erottui selvästi eri toiminnoiksi hankintojen kilpailuttaminen ja käytännön hankintatyö. Kilpailutusta tehdään usein erillään käytännön työstä, jolloin kokemukset ja kehittämistoiveet jäävät hyödyntämättä. Hankintojen puitesopimuskausi 3–5 vuotta sitoo tekemään hankintoja sovitusti, vaikka oppimateriaalit muuttuvat. Ammattioppilaitoskirjastot palvelevat monin tavoin opettajia ja opiskelijoita oppimateriaalien hankinnoissa.