Työparivastaanottotoiminnan potentiaali tarjonnan kasvattamisessa : tapaustutkimus
Mildh, Marika (2023)
Mildh, Marika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033056
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli yhteiskunnassamme vallitseva ja jatkuvasti kasvava hoitovelka, terveyspalveluiden kasvava kysyntä yksityisellä sektorilla sekä lääkäripula. Tavoitteena oli löytää vastaus siihen, miten pystymme vallitsevassa tilanteessa parantamaan lääkärin vastaanottoaikojen tarjoomaa nimenomaan ortopedian erikoisalalla ja miten terveydenhuollon palveluita tuottavat organisaatiot voivat lääkäreiden vastaanottotoimintaa uudelleen kehittämällä tehdä siitä tehokkaampaa tarjonnan näkökulmasta. Tavoitteena oli vastata siihen, miten toimijat voisivat olla tuottavampia nykyisellä lääkäriresurssilla. Miten olisi mahdollista nykyisen lääkäriresurssin kanssa tehdä enemmän.
Tutkimuksen tavoitteena oli esitellä työparivastaanottokonsepti eli yksi vaihtoehtoinen vastaanoton toimintamalli ortopedian vastaanottoaikojen tarjooman kasvattamiseen ja tuottavuuden edistämiseen sekä arvioida sen potentiaalia yksityisellä sektorilla.
Tutkimuksessa haastateltiin yksityisiä terveyspalveluita tuottavan yrityksen liiketoimintajohtoa, julkisella ja yksityisellä sektorilla työskenteleviä lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa, yksityisen terveyspalvelusektorin asiakkuuksista vastaavia tahoja ja tutustuttiin mm. työnantajabrändiin liittyvään lääkäreille kohdistettuun tutkimukseen sekä tuottavuuden ja kilpailuedun kirjallisuuteen.
Tämän tutkimuksen perustella voidaan päätellä, että kasvavaan hoitovelkaan ja terveyspalveluiden kysyntään vastaaminen sekä toisaalta vallitsevan lääkäripulan selättäminen vaatii monia keinoja sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että työparivastaanottokonsepti lisää tarjontaa ja kasvattaa tuottavuutta. Se edistää palveluiden myyntiä ja liikevaihtoa, tarjoaa parhaimmillaan kilpailuetua terveyspalvelutoimijalle ja lisää työhyvinvointia sekä työnimua. Lisäksi konsepti on kevyt rakentaa ja tarvittaessa purkaa, joten se on oiva toiminnan pilotoinnin kohde.
Tutkimuksen tavoitteena oli esitellä työparivastaanottokonsepti eli yksi vaihtoehtoinen vastaanoton toimintamalli ortopedian vastaanottoaikojen tarjooman kasvattamiseen ja tuottavuuden edistämiseen sekä arvioida sen potentiaalia yksityisellä sektorilla.
Tutkimuksessa haastateltiin yksityisiä terveyspalveluita tuottavan yrityksen liiketoimintajohtoa, julkisella ja yksityisellä sektorilla työskenteleviä lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa, yksityisen terveyspalvelusektorin asiakkuuksista vastaavia tahoja ja tutustuttiin mm. työnantajabrändiin liittyvään lääkäreille kohdistettuun tutkimukseen sekä tuottavuuden ja kilpailuedun kirjallisuuteen.
Tämän tutkimuksen perustella voidaan päätellä, että kasvavaan hoitovelkaan ja terveyspalveluiden kysyntään vastaaminen sekä toisaalta vallitsevan lääkäripulan selättäminen vaatii monia keinoja sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että työparivastaanottokonsepti lisää tarjontaa ja kasvattaa tuottavuutta. Se edistää palveluiden myyntiä ja liikevaihtoa, tarjoaa parhaimmillaan kilpailuetua terveyspalvelutoimijalle ja lisää työhyvinvointia sekä työnimua. Lisäksi konsepti on kevyt rakentaa ja tarvittaessa purkaa, joten se on oiva toiminnan pilotoinnin kohde.