Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Luokan yhteisöllisyyttä rakentamassa

Rentola, Anna; Tammiainen, Elli-Noora (2023)

Avaa tiedosto
Rentola_Tammiainen.pdf (16.50Mt)
Lataukset: 


Rentola, Anna
Tammiainen, Elli-Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033104
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kiviniityn koulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää 7X-luokan yhteisöllisyyttä ja ryhmähenkeä. Luokan yhteisöllisyyttä ja ryhmähenkeä pyrittiin kasvattamaan teoriaa ja toimintaa sisältävien oppituntien avulla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Kiviniityn koululle tietoa siitä, voiko luokkasosionomin toiminnasta olla hyötyä yhteisöllisyyden ja ryhmähengen parantamisessa.

Opinnäytetyö oli toiminnallinen sisältäen tutkimuksellisia osia. Aineisto kerättiin syksyllä 2023 Kiviniityn koulussa. Aineisto kerättiin alku- ja loppukyselyiden sekä oppituntien aikana kirjoitettujen muistiinpanojen avulla. Työssä käytettiin apuna tietoperustaan pohjautuvia diaesityksiä. Kyselyt sisälsivät sekä avoimia, että monivalintakysymyksiä. Oppitunteja pidettiin syksyn aikana yhteensä yhdeksän. Kyselyiden vastaukset koottiin ja visualisoitiin ympyrädiagrammeiksi ja prosenteiksi. Avoimet kysymykset kirjoitettiin puhtaaksi tilaajaa varten. Opinnäytetyön tietoperusta koottiin aihetta tukevaksi sisältäen kyselyissä ilmi tulleita aihealueita.

Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että luokka hyötyi toiminnasta. Palautteesta kävi ilmi, että oppilaat pitivät toimintaa hyödyllisenä ja oppivat aihealueista uutta. Opinnäytetyön perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä toiminnan hyödyllisyydestä muissa luokissa.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimintaa on mahdollista kehittää käytettäväksi muillakin luokilla. Toiminta vaatisi lisää resursseja toiminnan ylläpitämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste