Empowered Girls Speak Out- hankkeen vaikutukset Mtwaran yläkouluissa
Kosonen, Emma (2023)
Kosonen, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033086
Tiivistelmä
Liikunnalla on todettu olevan voimaannuttava vaikutus ja se edistää suvaitsevaisuutta sekä kunnioitusta. Liikuntaa voidaan käyttää välineenä esimerkiksi tasa-arvokasvatuksessa sekä rajoittavien sukupuoliroolien muuttamisessa. Liikunnan lukuisten positiivisten vaikutusten vuoksi sen harrastamiselle on tärkeää olla kaikilla yhtäläinen mahdollisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen menetelmin selvittää, millaisia vaikutuksia Liikunnan Kehitysyhteistyö LiiKe ry:n sekä sen sisarjärjestö Sports Development Aidin yhteisellä Empowered Girls Speak Out- hankkeella (EGSO) on ollut Etelä-Tansanian Mtwaran yläkouluissa. EGSO on hanke, jonka avulla pyritään lisäämään lasten ja nuorten liikuntaa Mtwaran kouluissa. Etenkin tyttöjä pyritään osallistamaan mukaan liikuntaharrastuksiin sekä voimaannuttamaan ja auttamaan heitä haasteissa, joita he kohtaavat päivittäin. Lisäksi tutkittiin, millaisella tasolla yläkoulujen liikunta-, ja terveyskasvatus on ja millaisia ovat nuorten tulevaisuuden haaveet.
Tutkimus suoritettiin kuudessa tutkimuskoulussa kyselytutkimuksen sekä teemahaastatteluiden avulla. Ajatuksena oli, että laadullisen haastattelun avulla saataisiin syvempää ymmärrystä määrällisessä kyselyssä jo kartoitettuihin teemoihin. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman laaja otanta perusjoukosta.
Erityisesti haastattelun merkitys osana tämän opinnäytetyön tutkimusosuutta nousi tärkeäksi, kun oppilaat pääsivät kertomaan omin sanoin kokemuksistaan. Kyselytutkimuksen tuloksissa huomattavia eroja koulujen välillä ei juurikaan ollut terveystietämystä mittaavissa kysymyksissä. Sen sijaan opetuksen sisältöä koskevissa kysymyksissä kävi ilmi, että vertailukouluissa terveystiedon, elämänhallintataitojen sekä liikunnan opetusta ei ollut joko lainkaan tai sitä oli vain kerran viikossa. Haastatteluiden tarjoaman syvemmän ymmärryksen avulla selvisi, ettei terveystiedon ja elämänhallintataitojen opetusta ollut vertailukouluissa lainkaan.
Huomattava ero hankekoulujen ja vertailukoulujen välillä oli oppilaiden itseluottamuksessa. Haastatteluiden yhteydessä oli havaittavissa, että niiden koulujen oppilaat, jotka olivat osa EGSO- hanketta uskalsivat rohkeasti tuoda esiin omia ajatuksiaan. Sen sijaan vertailukouluissa oppilaat kaipasivat paljon rohkaisua. Tutkimuksen pohjalta saatu ymmärrys todentaa sitä, että Empowered Girls Speak Out näyttäisi nimensä mukaisesti voimaannuttavan nuoria.
Koska tutkimusten pohjalta saatu aineisto oli hyvin laaja, jäi tämän opinnäytetyön ulkopuolelle vielä paljon tutkittavaa aiheen ympäriltä. Esimerkiksi koulujen opettajien ajatuksia ei ehditty sisällyttämään tutkimukseen ja siitä voisi tehdä jatkotutkimusta. Lisäksi oppilaiden terveystietämystä voitaisiin vielä tutkia kattavammin omana tutkimuksenaan. Tällöin nähtäisiin selvemmin, mikä on terveystietämyksen todellinen taso eri koulujen oppilaiden välillä. Opinnäytetyön toimeksiantaja Liikunnan Kehitysyhteistyö voi yhdessä Sports Development Aidin kanssa hyödyntää tämän opinnäytetyön tutkimuksesta saatua ymmärrystä hankkeensa kehittämiseen sekä sen hyötyjen todentamiseen hankkeen jatkoa ajatellen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen menetelmin selvittää, millaisia vaikutuksia Liikunnan Kehitysyhteistyö LiiKe ry:n sekä sen sisarjärjestö Sports Development Aidin yhteisellä Empowered Girls Speak Out- hankkeella (EGSO) on ollut Etelä-Tansanian Mtwaran yläkouluissa. EGSO on hanke, jonka avulla pyritään lisäämään lasten ja nuorten liikuntaa Mtwaran kouluissa. Etenkin tyttöjä pyritään osallistamaan mukaan liikuntaharrastuksiin sekä voimaannuttamaan ja auttamaan heitä haasteissa, joita he kohtaavat päivittäin. Lisäksi tutkittiin, millaisella tasolla yläkoulujen liikunta-, ja terveyskasvatus on ja millaisia ovat nuorten tulevaisuuden haaveet.
Tutkimus suoritettiin kuudessa tutkimuskoulussa kyselytutkimuksen sekä teemahaastatteluiden avulla. Ajatuksena oli, että laadullisen haastattelun avulla saataisiin syvempää ymmärrystä määrällisessä kyselyssä jo kartoitettuihin teemoihin. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman laaja otanta perusjoukosta.
Erityisesti haastattelun merkitys osana tämän opinnäytetyön tutkimusosuutta nousi tärkeäksi, kun oppilaat pääsivät kertomaan omin sanoin kokemuksistaan. Kyselytutkimuksen tuloksissa huomattavia eroja koulujen välillä ei juurikaan ollut terveystietämystä mittaavissa kysymyksissä. Sen sijaan opetuksen sisältöä koskevissa kysymyksissä kävi ilmi, että vertailukouluissa terveystiedon, elämänhallintataitojen sekä liikunnan opetusta ei ollut joko lainkaan tai sitä oli vain kerran viikossa. Haastatteluiden tarjoaman syvemmän ymmärryksen avulla selvisi, ettei terveystiedon ja elämänhallintataitojen opetusta ollut vertailukouluissa lainkaan.
Huomattava ero hankekoulujen ja vertailukoulujen välillä oli oppilaiden itseluottamuksessa. Haastatteluiden yhteydessä oli havaittavissa, että niiden koulujen oppilaat, jotka olivat osa EGSO- hanketta uskalsivat rohkeasti tuoda esiin omia ajatuksiaan. Sen sijaan vertailukouluissa oppilaat kaipasivat paljon rohkaisua. Tutkimuksen pohjalta saatu ymmärrys todentaa sitä, että Empowered Girls Speak Out näyttäisi nimensä mukaisesti voimaannuttavan nuoria.
Koska tutkimusten pohjalta saatu aineisto oli hyvin laaja, jäi tämän opinnäytetyön ulkopuolelle vielä paljon tutkittavaa aiheen ympäriltä. Esimerkiksi koulujen opettajien ajatuksia ei ehditty sisällyttämään tutkimukseen ja siitä voisi tehdä jatkotutkimusta. Lisäksi oppilaiden terveystietämystä voitaisiin vielä tutkia kattavammin omana tutkimuksenaan. Tällöin nähtäisiin selvemmin, mikä on terveystietämyksen todellinen taso eri koulujen oppilaiden välillä. Opinnäytetyön toimeksiantaja Liikunnan Kehitysyhteistyö voi yhdessä Sports Development Aidin kanssa hyödyntää tämän opinnäytetyön tutkimuksesta saatua ymmärrystä hankkeensa kehittämiseen sekä sen hyötyjen todentamiseen hankkeen jatkoa ajatellen.