Arviointilomake varhaiskasvatukseen : 3-5 -vuotias lapsi arvioi omia taitojaan ja toimintaansa varhaiskasvatuksessa
Blom, Erika; Sundelin, Anette (2023)
Blom, Erika
Sundelin, Anette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033245
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksiantona toteutettu kehittämistyö, joka sisältää tutkimuksellisia piirteitä. Kehittämistyön aiheena oli laatia arviointilomake 3–5-vuotiaiden lasten arvioinnin työvälineeksi Asikkalan kunnan varhaiskasvatukselle. Arviointilomakkeen tarkoituksena oli saada lapsi pohtimaan omia taitojaan ja toimintaansa varhaiskasvatuksen arjessa. Arviointilomakkeessa on lapsen ikätasolle sopivia kysymyksiä, joita lapsi arvioi varhaiskasvatushenkilöstön avustuksella.
Asikkalan kunnalla ei ole käytössä lasta osallistavaa arviointilomaketta, joka kulkisi lapsen mukana kolme- vuotiaasta esikouluikään asti. Asikkalan kunnan varhaiskasvatuksesta päättävät kokevat, että lasta osallistava arviointilomake olisi tarpeellinen ja tukisi lapsen osallisuutta ja antaa varhaiskasvatushenkilöstölle arvokasta tietoa lapsen kyvystä arvioida omia taitojaan ja toimintaansa varhaiskasvatuksessa. Arviointilomake tulisi tukemaan jo käytössä olevaa varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Kehittämistyön tuloksena kehitettiin kaksi arviointilomaketta 3–5-vuotiaille lapsille Asikkalan kunnan varhaiskasvatushenkilöstön käyttöön. Arviointilomake 1 on toteutettu toimeksiantona Asikkalan kunnan varhaiskasvatukselle ja vastaa varhaiskasvatushenkilöstön toiveisiin ja tarpeisiin. Arviointilomake 2 toimii toimeksiantajamme pyynnöstä varsinaisen tuotoksemme rinnalla ja siinä käsitellään laajemmin lapsen kehityksen osa-alueita.
Arviointilomake 1 pohjalta tehdyn kyselyn perusteella vastauksissa korostui lomakkeen helppo toteutettavuus sekä selkeys. Vastaajat kokivat, että arviointilomake saattaisi toimia keskustelun herättäjänä. Tärkein tieto mitä lomakkeelta sai, oli se, että osaako lapsi arvioida itse omia taitojaan sekä toimintaansa varhaiskasvatuksen arjessa.
Asikkalan kunnalla ei ole käytössä lasta osallistavaa arviointilomaketta, joka kulkisi lapsen mukana kolme- vuotiaasta esikouluikään asti. Asikkalan kunnan varhaiskasvatuksesta päättävät kokevat, että lasta osallistava arviointilomake olisi tarpeellinen ja tukisi lapsen osallisuutta ja antaa varhaiskasvatushenkilöstölle arvokasta tietoa lapsen kyvystä arvioida omia taitojaan ja toimintaansa varhaiskasvatuksessa. Arviointilomake tulisi tukemaan jo käytössä olevaa varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Kehittämistyön tuloksena kehitettiin kaksi arviointilomaketta 3–5-vuotiaille lapsille Asikkalan kunnan varhaiskasvatushenkilöstön käyttöön. Arviointilomake 1 on toteutettu toimeksiantona Asikkalan kunnan varhaiskasvatukselle ja vastaa varhaiskasvatushenkilöstön toiveisiin ja tarpeisiin. Arviointilomake 2 toimii toimeksiantajamme pyynnöstä varsinaisen tuotoksemme rinnalla ja siinä käsitellään laajemmin lapsen kehityksen osa-alueita.
Arviointilomake 1 pohjalta tehdyn kyselyn perusteella vastauksissa korostui lomakkeen helppo toteutettavuus sekä selkeys. Vastaajat kokivat, että arviointilomake saattaisi toimia keskustelun herättäjänä. Tärkein tieto mitä lomakkeelta sai, oli se, että osaako lapsi arvioida itse omia taitojaan sekä toimintaansa varhaiskasvatuksen arjessa.