Lanseerausopas – Case IGLUX Kalastajatorppa
Paljakka, Julia (2023)
Paljakka, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033237
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Scandic Hotels Oy:lle, sillä se operoi Hiltonia Suomessa. Opinnäytetyön kohde on Hilton Kalastajatorppa ja sen vuosi sitten lanseeraama IGLUX-majoituspalvelu. Lanseerauksen jälkeen sen käyttöasteet ovat olleet odotettua matalammat, eikä ne ole täysin täyttäneet odotuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena on kriittisesti tarkastella lanseerausprosessia kokonaisuudessaan ja sen avulla luoda kohdeyritykselle lanseerausopas menestyksekkään lanseerauksen toteuttamisen tueksi. Tiedonhankinta menetelminä käytettiin pääsääntöisesti kirjoja, e-kirjoja sekä verkkoartikkeleita. Näistä lähteistä analysoitu tieto muodosti tietoperustan, jonka pohjalta lanseerausopas rakennettiin.
Opinnäytetyön tietoperusta esittää kokonaisvaltaisen käsityksen lanseerausprosessista ja siihen sisältyvistä vaiheista. Tietoperustaa pohjustettiin ensin tuotteiden näkökulmasta, sillä se on välttämätön lähtökohta lanseeraukselle. Tämän jälkeen tietoperustassa edettiin käsittelemään lanseerausprosessia vaihe vaiheelta. Tässä kappaleessa tarkasteltiin kaikkia lanseeraukseen vaikuttavia tekijöitä, joka johdatti tietoperustan seuraavaan aiheeseen. Markkinointi on merkittävä osa palvelun lanseerausta, joten luonnollisesti se on myös merkittävä osa tätä opinnäytetyötä. Pääpaino tässä kappaleessa on sosiaalisen median markkinoinnissa, sillä se on opinnäytetyön kannalta keskeisin markkinoinnin keino.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa, eli produktissa hyödynnettiin tutkimustyön aikana ensimmäisenä kirjoitettua tietoperustaa. Produkti, eli lanseerausopas noudatti lähes samanlaista rakennetta, kuin tietoperusta. Lanseerausopas rakennettiin lanseerausprosessikaavion perusteella, vaihe vaiheelta. Siinä oli tarkoitus perehtyä tarkemmin kohdeyritykseen ja sen toimiin, jotka vaikuttavat onnistuneen lanseerauksen toteutumiseen. Lanseerausoppaan lukemisen myötä sen lukija saa käsityksen siitä, millainen on oikeaoppinen lanseerausprosessi ja miten se konkreettisesti toteutetaan. Lanseerausopasta hyödyntämällä lukija voi toteuttaa palvelun lanseerauksen onnistuneesti. Vaikka lanseerausopas on rakennettu tälle kohdeyritykselle matkailun liiketoiminnan näkökulmasta, sen runkoa voi soveltaa muihinkin lanseerauksiin prosessin ollessa sama.
Opinnäytetyön tietoperusta esittää kokonaisvaltaisen käsityksen lanseerausprosessista ja siihen sisältyvistä vaiheista. Tietoperustaa pohjustettiin ensin tuotteiden näkökulmasta, sillä se on välttämätön lähtökohta lanseeraukselle. Tämän jälkeen tietoperustassa edettiin käsittelemään lanseerausprosessia vaihe vaiheelta. Tässä kappaleessa tarkasteltiin kaikkia lanseeraukseen vaikuttavia tekijöitä, joka johdatti tietoperustan seuraavaan aiheeseen. Markkinointi on merkittävä osa palvelun lanseerausta, joten luonnollisesti se on myös merkittävä osa tätä opinnäytetyötä. Pääpaino tässä kappaleessa on sosiaalisen median markkinoinnissa, sillä se on opinnäytetyön kannalta keskeisin markkinoinnin keino.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa, eli produktissa hyödynnettiin tutkimustyön aikana ensimmäisenä kirjoitettua tietoperustaa. Produkti, eli lanseerausopas noudatti lähes samanlaista rakennetta, kuin tietoperusta. Lanseerausopas rakennettiin lanseerausprosessikaavion perusteella, vaihe vaiheelta. Siinä oli tarkoitus perehtyä tarkemmin kohdeyritykseen ja sen toimiin, jotka vaikuttavat onnistuneen lanseerauksen toteutumiseen. Lanseerausoppaan lukemisen myötä sen lukija saa käsityksen siitä, millainen on oikeaoppinen lanseerausprosessi ja miten se konkreettisesti toteutetaan. Lanseerausopasta hyödyntämällä lukija voi toteuttaa palvelun lanseerauksen onnistuneesti. Vaikka lanseerausopas on rakennettu tälle kohdeyritykselle matkailun liiketoiminnan näkökulmasta, sen runkoa voi soveltaa muihinkin lanseerauksiin prosessin ollessa sama.