Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi matkailualan yrityksen Instagramissa : Tackork Gård & Marina
Välimäki, Nelli (2023)
Välimäki, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133328
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vaikuttajien ja matkailuyritysten välinen yhteistyö voisi olla kiinnostavampaa seuraajien näkökulmasta ja miten Instagramissa kasvatetaan yrityksen orgaanista näkyvyyttä. Toimeksiantajana tässä työssä toimi Turun saaristossa sijaitseva matkailuyritys Tackork Gård & Marina.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla matkailualan vaikuttajaa sekä toteuttamalla verkkokysely, jota jaettiin toimeksiantajan Instagramissa. Tutkimusaineiston käsittelyssä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Vaikuttajan kanssa käyty haastattelu mahdollisti syvemmän käsityksen siitä, miten vaikuttajat kokevat yhteistyön matkailuyritysten kanssa ja mitkä tekijät matkailualan vaikuttajamarkkinoinnissa ovat tehokkaita. Verkkokyselyn avulla saatiin tietoa ja näkökulmia siitä, miten kuluttajat kokevat vaikuttajamarkkinoinnin matkailualalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikuttajien ja matkailuyritysten yhteistyön onnistumisen avain on arvojen ja brändin yhteneväisyys sekä hyvin suunniteltu yhteistyö. Seuraajille olennaisinta on aito ja persoonallinen sisältö, ja yritysten suositellaan antavan vaikuttajille vapautta ilmaista itseään omalla tyylillään. Opinnäytetyö tarjoaa käytännön suosituksia ja kehitysehdotuksia vaikuttajamarkkinoinnin ja orgaanisen näkyvyyden tehostamiseksi, mikä voi tukea matkailualan yrityksiä tavoittamaan uusia asiakkaita ja vahvistamaan brändiään sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla matkailualan vaikuttajaa sekä toteuttamalla verkkokysely, jota jaettiin toimeksiantajan Instagramissa. Tutkimusaineiston käsittelyssä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Vaikuttajan kanssa käyty haastattelu mahdollisti syvemmän käsityksen siitä, miten vaikuttajat kokevat yhteistyön matkailuyritysten kanssa ja mitkä tekijät matkailualan vaikuttajamarkkinoinnissa ovat tehokkaita. Verkkokyselyn avulla saatiin tietoa ja näkökulmia siitä, miten kuluttajat kokevat vaikuttajamarkkinoinnin matkailualalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikuttajien ja matkailuyritysten yhteistyön onnistumisen avain on arvojen ja brändin yhteneväisyys sekä hyvin suunniteltu yhteistyö. Seuraajille olennaisinta on aito ja persoonallinen sisältö, ja yritysten suositellaan antavan vaikuttajille vapautta ilmaista itseään omalla tyylillään. Opinnäytetyö tarjoaa käytännön suosituksia ja kehitysehdotuksia vaikuttajamarkkinoinnin ja orgaanisen näkyvyyden tehostamiseksi, mikä voi tukea matkailualan yrityksiä tavoittamaan uusia asiakkaita ja vahvistamaan brändiään sosiaalisessa mediassa.