Toimivan potilasohjeen resepti : potilaan kirjallinen ohjaaminen digitalisoituvassa maailmassa
Lankinen, Tiina (2023)
Lankinen, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli tarve tuottaa lisää tutkimustietoa potilasohjeista osana terveysviestintää. Aihetta on tutkittu vähän, ja kirjallinen potilasohjaus on murroksessa potilasohjeiden siirtyessä osittain painetulta paperilta internettiin ja mobiilisovelluksiin.
Työn tavoitteena oli laatia toimivan potilasohjeen ”resepti” eli perusteet, joiden avulla tehdään hyvä ja tarkoitustaan palveleva ohje. Tutkimuskysymyksissä kysyttiin, mitä ominaisuuksia toimivalla potilasohjeella on ja missä muodossa tieto on paras välittää potilaalle. Lisäksi kysyttiin, onko kirjalliselle, painetulle potilasohjeelle edelleen tarvetta digitalisoitumisen aikakaudella.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsaukseen valittiin potilasohjeita käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
Tulokseksi saatiin, että voimakkaasta digitaalisesta kehityksestä huolimatta kirjallinen, painettu potilasohje nähdään edelleen potilasohjauksen perustana. Katsauksen perusteella ei näyttänyt siltä, että lähivuosina oltaisiin siirtymässä kokonaan paperittomaan potilasohjaukseen.
Lisäksi todettiin, että toimiva potilasohje on rehellinen ja riittävän yksityiskohtainen. Toimivassa potilasohjeessa on asiakas- tai potilaslähtöinen näkökulma. Toimivassa potilasohjeessa pyritään huomioimaan potilaan tiedontarpeet laajasti ja otetaan kohderyhmä mukaan kehittämään ja päivittämään potilasohjetta. Kirjallisen potilasohjeen ulkoasun tulee olla selkeä ja helposti lähestyttävä. Kuvitusta ja grafiikkaa on hyvä käyttää parantamaan luettavuutta.
Jatkossa olisi tarpeen analysoida potilasohjeita tekstintutkimuksen keinoin. Tämä antaisi tietoa siitä, millaisia merkityksiä potilasohjeilla välitetään ja millä tavalla potilasta puhutellaan. Lisäksi olisi tärkeää selvittää ja verrata eri välineillä annetun potilasohjauksen vaikuttavuutta.
Työn tavoitteena oli laatia toimivan potilasohjeen ”resepti” eli perusteet, joiden avulla tehdään hyvä ja tarkoitustaan palveleva ohje. Tutkimuskysymyksissä kysyttiin, mitä ominaisuuksia toimivalla potilasohjeella on ja missä muodossa tieto on paras välittää potilaalle. Lisäksi kysyttiin, onko kirjalliselle, painetulle potilasohjeelle edelleen tarvetta digitalisoitumisen aikakaudella.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsaukseen valittiin potilasohjeita käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
Tulokseksi saatiin, että voimakkaasta digitaalisesta kehityksestä huolimatta kirjallinen, painettu potilasohje nähdään edelleen potilasohjauksen perustana. Katsauksen perusteella ei näyttänyt siltä, että lähivuosina oltaisiin siirtymässä kokonaan paperittomaan potilasohjaukseen.
Lisäksi todettiin, että toimiva potilasohje on rehellinen ja riittävän yksityiskohtainen. Toimivassa potilasohjeessa on asiakas- tai potilaslähtöinen näkökulma. Toimivassa potilasohjeessa pyritään huomioimaan potilaan tiedontarpeet laajasti ja otetaan kohderyhmä mukaan kehittämään ja päivittämään potilasohjetta. Kirjallisen potilasohjeen ulkoasun tulee olla selkeä ja helposti lähestyttävä. Kuvitusta ja grafiikkaa on hyvä käyttää parantamaan luettavuutta.
Jatkossa olisi tarpeen analysoida potilasohjeita tekstintutkimuksen keinoin. Tämä antaisi tietoa siitä, millaisia merkityksiä potilasohjeilla välitetään ja millä tavalla potilasta puhutellaan. Lisäksi olisi tärkeää selvittää ja verrata eri välineillä annetun potilasohjauksen vaikuttavuutta.