Employer Branding: exploring its role and benefits in recruitment practices
Järvistö, Miika (2023)
Järvistö, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133389
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työnantajabrändäystä konseptina ja miten se vaikuttaa rekrytointiin yrityksissä. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä kiinnostus työnantajabrändäystä kohtaan on nousussa varsinkin nykyään, kun kilpailu parhaista työntekijöistä on kovaa ja työvoimapula on jälleen kasvussa. Toimeksiantaja opinnäytetyölle on HAMK Gaming Academy.
Ensimmäinen osuus opinnäytetyötä tutkii olemassa olevaa tietokirjallisuutta ja siten muodostaa kokonaiskuvan aiheesta ennen tutkimusosiota. Opinnäytetyössä tutkitaan asioita kuten työnantajabrändin arvolupausta, henkilöstöhallinnon yhteyttä aiheeseen sekä keskeisiä elementtejä työnantajabrändissä. Kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan myös työnantajabrändin mahdollistamia sisäisiä- sekä ulkoisia hyötyjä henkilöstöhallintoon liittyen.
Tutkimusvaiheessa syvennytään työnantajabrändiin sekä sen mahdollisuuksiin. Tutkimus on suoritettu hyödyntämällä kvalitatiivisia tutkimustapoja. Tutkimusta varten suoritettiin neljä haastattelua eri ammattilaisten kanssa. Jokainen haastateltava työskentelee joko hallinnollisissa ja/tai markkinointiin ja brändäykseen liittyvissä tehtävissä. Haastatteluiden tavoitteena oli kerätä kattavampaa tietoa työnantajabrändäyksestä ja sen yhteydestä rekrytointiin. Lopuksi haastatteluiden tuloksia verrattiin olemassa olevaan tietokirjallisuuteen, jonka jälkeen muodostettiin yhteenveto ja suositukset kehittämistä varten.
Opinnäytetyö löysi selviä yhteyksiä työnantajabrändin ja rekrytoinnin onnistumisen välillä. Suurimpana hyötynä mainittiin työhakemusten suurempi määrä sekä parempi laatu. Työnhakijat olivat myös paremmin soveltuvia avoimeen työtehtävään. Sisäisinä hyötyinä tutkimuksessa löydettiin parempi työntekijöiden pysyvyys sekä sitoutuminen. Kaikki haastateltavat olivat myös samaa mieltä siitä, että työnantajabrändi on jatkuvasti kehittyvä ja se vaatii paljon työstämistä, jotta maksimaalinen hyöty tavoitetaan. The purpose of this thesis was to study the concept of employer branding and how it effects the recruitment in an organization. Employer branding has been a topic of constant interest, especially in the modern society where the competition for the best talent is difficult. The commissioning company for this thesis is HAMK Gaming Academy.
The first part of the thesis reviews existing materials found from different sources to form a thorough understanding of the topic. Employer branding and concepts such as employer value proposition, brand image and brand identity were studied and analyzed. Based on available literature of employer branding, the internal and external benefits related to human resource management were studied and analyzed before reviewing the key elements of employer branding.
Empirical part of this thesis was conducted using qualitative data collection methods through a series of interviews. All the interviewees were professionals working with management or branding tasks. The goal for the interviews was to gain a deeper understanding of employer branding and how important it is regarding the recruitment process in an organization. The interview findings were then analyzed by comparing them to the information reviewed in the theoretical part of this thesis.
The literature review and empirical study results of this thesis found clear connections between employer branding and the success of recruitment campaigns. The quantity and quality of received applications was one of the most discussed benefits among the interviewees. Followed by increased employee retention and the efficiency of the recruitment process. All of the interviewees acknowledged the importance of constant development of employer branding and how it can affect the future of the organization.
Ensimmäinen osuus opinnäytetyötä tutkii olemassa olevaa tietokirjallisuutta ja siten muodostaa kokonaiskuvan aiheesta ennen tutkimusosiota. Opinnäytetyössä tutkitaan asioita kuten työnantajabrändin arvolupausta, henkilöstöhallinnon yhteyttä aiheeseen sekä keskeisiä elementtejä työnantajabrändissä. Kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan myös työnantajabrändin mahdollistamia sisäisiä- sekä ulkoisia hyötyjä henkilöstöhallintoon liittyen.
Tutkimusvaiheessa syvennytään työnantajabrändiin sekä sen mahdollisuuksiin. Tutkimus on suoritettu hyödyntämällä kvalitatiivisia tutkimustapoja. Tutkimusta varten suoritettiin neljä haastattelua eri ammattilaisten kanssa. Jokainen haastateltava työskentelee joko hallinnollisissa ja/tai markkinointiin ja brändäykseen liittyvissä tehtävissä. Haastatteluiden tavoitteena oli kerätä kattavampaa tietoa työnantajabrändäyksestä ja sen yhteydestä rekrytointiin. Lopuksi haastatteluiden tuloksia verrattiin olemassa olevaan tietokirjallisuuteen, jonka jälkeen muodostettiin yhteenveto ja suositukset kehittämistä varten.
Opinnäytetyö löysi selviä yhteyksiä työnantajabrändin ja rekrytoinnin onnistumisen välillä. Suurimpana hyötynä mainittiin työhakemusten suurempi määrä sekä parempi laatu. Työnhakijat olivat myös paremmin soveltuvia avoimeen työtehtävään. Sisäisinä hyötyinä tutkimuksessa löydettiin parempi työntekijöiden pysyvyys sekä sitoutuminen. Kaikki haastateltavat olivat myös samaa mieltä siitä, että työnantajabrändi on jatkuvasti kehittyvä ja se vaatii paljon työstämistä, jotta maksimaalinen hyöty tavoitetaan.
The first part of the thesis reviews existing materials found from different sources to form a thorough understanding of the topic. Employer branding and concepts such as employer value proposition, brand image and brand identity were studied and analyzed. Based on available literature of employer branding, the internal and external benefits related to human resource management were studied and analyzed before reviewing the key elements of employer branding.
Empirical part of this thesis was conducted using qualitative data collection methods through a series of interviews. All the interviewees were professionals working with management or branding tasks. The goal for the interviews was to gain a deeper understanding of employer branding and how important it is regarding the recruitment process in an organization. The interview findings were then analyzed by comparing them to the information reviewed in the theoretical part of this thesis.
The literature review and empirical study results of this thesis found clear connections between employer branding and the success of recruitment campaigns. The quantity and quality of received applications was one of the most discussed benefits among the interviewees. Followed by increased employee retention and the efficiency of the recruitment process. All of the interviewees acknowledged the importance of constant development of employer branding and how it can affect the future of the organization.