Seniorityö kirjastossa: verkkokurssi kirjastolaisille Liboppi-alustalla
Turja, Oili (2023)
Turja, Oili
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033103
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa kirjaston seniorityötä käsittelevä verkkokurssi Moodle-pohjaiselle Liboppi-alustalle. Liboppi on Suomen yleisten kirjastojen henkilökunnalle suunnattu verkko-oppimisalusta, joka sisältää kirjastoammatillisia täydennyskoulutuskursseja. Verkkokurssi tehtiin toimeksiantona Vaasan kaupunginkirjaston alueelliselle kehittämistehtävälle (AKE) yhteistyössä Porvoon AKE-kirjastoalueen kirjastojen sekä Helsingin kaupunginkirjaston edustajista muodostuneen työryhmän kanssa.
Opinnäytetyön tietoperustassa kuvataan kirjastoalan kehittämisorganisaatioita, kehittämisympäristöä lainsäädäntöineen sekä kirjastoalan täydennyskoulutusta. Yleisten kirjastojen seniorityön taustoja tuotiin esille haastattelemalla kirjaston seniorityötä tekeviä asiantuntijoita kolmessa suurehkossa kirjastossa Vaasan ja Porvoon AKE-alueilla sekä vierailemalla näiden alueiden verkostopalavereissa kuulemassa senioreille kohdennetusta kirjastotyöstä tällä hetkellä. Verkkokurssin tarpeellisuus osoitettiin haastattelujen sekä verkostoissa ja työryhmässä käytyjen keskustelujen kautta. Lisäksi tuotiin esille väestönkehityksessä ja työelämässä tapahtuvia muutoksia, jotka osaltaan patistavat kehittämään kirjaston seniorityön osaamista.
Opinnäytetyössä käytettiin termejä seniorit ja ikääntyvät viittamaan yleisten kirjastojen asiakasryhmiin, jotka halutaan erottaa kaikki aikuiset kattavista kirjastopalvelujen asiakasryhmistä. Yleisissä kirjastoissa puhutaan enimmäkseen seniorityöstä, kun taas vanhustyö terminä liitetään yleisemmin hoiva-alaan.
Toiminnallinen osa sisältää raportoinnin verkkokurssin toteutuksesta. Opinnäytetyön tuotoksena valmistunut verkkokurssi esiteltiin kirjastolaisille Liboppi-päivässä. Verkkokurssia tarjottiin Liboppiin kirjautuneille avoimena kurssina ilman erillistä kurssiavainta, ja pääasiassa se suunnattiin aloitteleville seniorityötä tekeville kirjastolaisille. Verkkokurssi on toistaiseksi ainoa seniorityöhön keskittynyt Liboppi-kurssi, ja sen toteutus mahdollistaa osaamisen täydentämisen joustavasti opiskelijalle sopivana aikana.
Opinnäytetyön tietoperustassa kuvataan kirjastoalan kehittämisorganisaatioita, kehittämisympäristöä lainsäädäntöineen sekä kirjastoalan täydennyskoulutusta. Yleisten kirjastojen seniorityön taustoja tuotiin esille haastattelemalla kirjaston seniorityötä tekeviä asiantuntijoita kolmessa suurehkossa kirjastossa Vaasan ja Porvoon AKE-alueilla sekä vierailemalla näiden alueiden verkostopalavereissa kuulemassa senioreille kohdennetusta kirjastotyöstä tällä hetkellä. Verkkokurssin tarpeellisuus osoitettiin haastattelujen sekä verkostoissa ja työryhmässä käytyjen keskustelujen kautta. Lisäksi tuotiin esille väestönkehityksessä ja työelämässä tapahtuvia muutoksia, jotka osaltaan patistavat kehittämään kirjaston seniorityön osaamista.
Opinnäytetyössä käytettiin termejä seniorit ja ikääntyvät viittamaan yleisten kirjastojen asiakasryhmiin, jotka halutaan erottaa kaikki aikuiset kattavista kirjastopalvelujen asiakasryhmistä. Yleisissä kirjastoissa puhutaan enimmäkseen seniorityöstä, kun taas vanhustyö terminä liitetään yleisemmin hoiva-alaan.
Toiminnallinen osa sisältää raportoinnin verkkokurssin toteutuksesta. Opinnäytetyön tuotoksena valmistunut verkkokurssi esiteltiin kirjastolaisille Liboppi-päivässä. Verkkokurssia tarjottiin Liboppiin kirjautuneille avoimena kurssina ilman erillistä kurssiavainta, ja pääasiassa se suunnattiin aloitteleville seniorityötä tekeville kirjastolaisille. Verkkokurssi on toistaiseksi ainoa seniorityöhön keskittynyt Liboppi-kurssi, ja sen toteutus mahdollistaa osaamisen täydentämisen joustavasti opiskelijalle sopivana aikana.