Uusasiakashankinta ja avainasiakkuuksien sitouttaminen
Heimberg, Petro (2023)
Heimberg, Petro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133442
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona GoGolf Finland Oy:lle ja sen tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle toimintamalli yrityksen uusasiakashankinnan ja avainasiakkuuksien parantamiseen. Työn ensimmäisessä luvussa on johdanto, jossa lukijalle avataan golfin suosiota ja kasvua Suomessa, työn tavoitteita sekä esitellään toimeksiantaja.
Työn toisessa luvussa käsitellään opinnäytetyön toista aihetta, eli uusasiakashankintaa. Työssä käsitellään menetelmiä ja keinoja, miten yritykset voivat parantaa asiakashankintaprosessiaan sen eri vaiheissa. Tietoperusta auttaa lukijaa ymmärtämään, miten asiakasprofilointia suunnitellaan ja kuinka rakennetaan asiakassuhteita. Tietoperustassa esitetään uusasiakashankintaprosessin kriittisiä vaiheita, joita parantamalla mahdollistetaan sulavampi ja tuottoisampi prosessi.
Työn kolmannessa luvussa tarkastellaan opinnäytetyön toista aihetta, eli avainasiakkaiden sitouttamista. Tietoperusta antaa vastauksia siihen, miten yritykset pystyvät sitouttamaan asiakkuuksia ja miten niitä kehitetään. Tietoperustassa huomioidaan myös se, kuinka asiakkuuksista luodaan pitkäkestoisia sekä tuottoisia. Luvussa esitellään erilaisia kehitysmenetelmiä, onnistumisen mittareita sekä asiakkuuden johtamiseen liittyviä työkaluja.
Neljännessä luvussa esitellään opinnäytetyön tuotoksen tuottamisprosessin. Kappaleessa avataan lähtötilannetta, ja miksi toimintamalli luotiin toimeksiantajalle. Toimintamallia esitellään luvussa vaihe kerrallaan. Luvussa perustellaan, miten toimintamallin vaiheet parantavat yrityksen uusasiakashankinta- ja sitouttamisprosesseja.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa tuotokselle annetaan kehitysehdotuksia. Luvussa myös reflektoidaan opinnäytetyöprosessia ja sen onnistumista.
Opinnäytetyön liitteenä on toiminnallisen työn tuotos, eli uusasiakashankinnan ja avainasiakkuuksien sitouttamisen toimintamalli.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin elokuussa ja saatiin valmiiksi marraskuussa vuonna 2023.
Työn toisessa luvussa käsitellään opinnäytetyön toista aihetta, eli uusasiakashankintaa. Työssä käsitellään menetelmiä ja keinoja, miten yritykset voivat parantaa asiakashankintaprosessiaan sen eri vaiheissa. Tietoperusta auttaa lukijaa ymmärtämään, miten asiakasprofilointia suunnitellaan ja kuinka rakennetaan asiakassuhteita. Tietoperustassa esitetään uusasiakashankintaprosessin kriittisiä vaiheita, joita parantamalla mahdollistetaan sulavampi ja tuottoisampi prosessi.
Työn kolmannessa luvussa tarkastellaan opinnäytetyön toista aihetta, eli avainasiakkaiden sitouttamista. Tietoperusta antaa vastauksia siihen, miten yritykset pystyvät sitouttamaan asiakkuuksia ja miten niitä kehitetään. Tietoperustassa huomioidaan myös se, kuinka asiakkuuksista luodaan pitkäkestoisia sekä tuottoisia. Luvussa esitellään erilaisia kehitysmenetelmiä, onnistumisen mittareita sekä asiakkuuden johtamiseen liittyviä työkaluja.
Neljännessä luvussa esitellään opinnäytetyön tuotoksen tuottamisprosessin. Kappaleessa avataan lähtötilannetta, ja miksi toimintamalli luotiin toimeksiantajalle. Toimintamallia esitellään luvussa vaihe kerrallaan. Luvussa perustellaan, miten toimintamallin vaiheet parantavat yrityksen uusasiakashankinta- ja sitouttamisprosesseja.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa tuotokselle annetaan kehitysehdotuksia. Luvussa myös reflektoidaan opinnäytetyöprosessia ja sen onnistumista.
Opinnäytetyön liitteenä on toiminnallisen työn tuotos, eli uusasiakashankinnan ja avainasiakkuuksien sitouttamisen toimintamalli.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin elokuussa ja saatiin valmiiksi marraskuussa vuonna 2023.