”Monikulttuurisuus on luontainen osa arkea, josta saamme paljon iloa” : monikulttuuristen lasten tukeminen varhaiskasvatuksessa
Hahka, Iida (2023)
Hahka, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133449
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää monikulttuurillisten lasten tukemista varhaiskasvatuksessa varhaiskasvattajan näkökulmasta. Tavoite on siis saada selville varhaiskasvattajien omien kokemusten sekä ajatusten kautta, että miten he kokevat monikulttuuristen lasten tukemisen toteutuvan varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa avaan vielä enemmän muun muassa monen kulttuurin vaikutuksia lapseen, mahdollisia tukemiseen liittyviä keinoja ja lakeja aiheeseen liittyen.
Tutkimuksessani on käytetty sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Aineiston keruu toteutui sähköisellä kyselyllä, joka sisälsi sekä avoimia että valintakysymyksiä. Kysely lähetettiin neljään Seinäjoen kaupungin päiväkotiin, joista kysely tavoitti varhaiskasvattajat. Kysely toteutui aikavälillä 27.9.–12.10.2023 ja vastauksia siihen tuli yhteensä 18. Kysely sisälsi aiheita liittyen esimerkiksi monikulttuuristen lasten kanssa käytettäviin menetelmiin, monikulttuuristen vanhempien kohtaamiseen sekä osaamiseen monikulttuuristen lasten kanssa työskennellessä. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä käytin laadullisessa osuudessa teemoittelua sekä yhtäläisyyksien ja eroavaisuuksien tarkastelua ja määrällisessä osuudessa taulukointia.
Tuloksista selvisi, että monikulttuurisuus näkyy monessa päiväkodissa varsinkin lasten erilaisissa kielissä sekä kulttuureissa. Lasten tukemiseen käytetään erilaisia kulttuurisensitiivisiä materiaaleja. Varhaiskasvattajat kokevat haasteita monikulttuuristen lasten tukemisessa varsinkin kielen kanssa. Myös vanhempien kanssa yhteisen kielen puuttuminen saattaa tuottaa haasteita, mutta varhaiskasvattajat vastasivat käyttävänsä kommunikointitilanteissa muun muassa kääntäjää tai kuvia kommunikoinnin apuna. Erilaiset kulttuurit varhaiskasvatuksessa koettiin rikkautena ja varsinkin erilaisuuden tärkeys sekä lasten oppiminen erilaisuuden olemassaolosta nousivat esille.
Tutkimuksessani on käytetty sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Aineiston keruu toteutui sähköisellä kyselyllä, joka sisälsi sekä avoimia että valintakysymyksiä. Kysely lähetettiin neljään Seinäjoen kaupungin päiväkotiin, joista kysely tavoitti varhaiskasvattajat. Kysely toteutui aikavälillä 27.9.–12.10.2023 ja vastauksia siihen tuli yhteensä 18. Kysely sisälsi aiheita liittyen esimerkiksi monikulttuuristen lasten kanssa käytettäviin menetelmiin, monikulttuuristen vanhempien kohtaamiseen sekä osaamiseen monikulttuuristen lasten kanssa työskennellessä. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä käytin laadullisessa osuudessa teemoittelua sekä yhtäläisyyksien ja eroavaisuuksien tarkastelua ja määrällisessä osuudessa taulukointia.
Tuloksista selvisi, että monikulttuurisuus näkyy monessa päiväkodissa varsinkin lasten erilaisissa kielissä sekä kulttuureissa. Lasten tukemiseen käytetään erilaisia kulttuurisensitiivisiä materiaaleja. Varhaiskasvattajat kokevat haasteita monikulttuuristen lasten tukemisessa varsinkin kielen kanssa. Myös vanhempien kanssa yhteisen kielen puuttuminen saattaa tuottaa haasteita, mutta varhaiskasvattajat vastasivat käyttävänsä kommunikointitilanteissa muun muassa kääntäjää tai kuvia kommunikoinnin apuna. Erilaiset kulttuurit varhaiskasvatuksessa koettiin rikkautena ja varsinkin erilaisuuden tärkeys sekä lasten oppiminen erilaisuuden olemassaolosta nousivat esille.