Sisältösuunnitelma Suomen pohjoisimmalle juustolalle
Asiala, Emmy (2023)
Asiala, Emmy
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133479
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tehdään sosiaalisen median sisältösuunnitelma toimeksiantajayritykselle Kuusamon Juustolle. Sisältösuunnitelma tehdään Instagramiin, Facebookiin ja TikTokiin ja se toteutetaan vuonna 2024. Omasta mielenkiinnosta sosiaalisista mediaa kohtaan, työtehtävistä ja toimeksiantajan tarpeesta syntyi idea opinnäytetyön aiheesta.
Opinnäytetyö alkaa sosiaalisen median kanavien määrittämisellä sekä sosiaalisen median trendien läpikäymisellä. Kanavista kerrotaan niiden mahdollisuuksia, algoritmia ja maksettua mainontaa, josta siirrytään katsaukseen sosiaalisen median trendeistä vuodelle 2024.
Teoriaosuus jatkuu pohjatyön tekemisellä sisältösuunnitelmaa varten. Tähän hyödynnän P.R. Smithin SOSTAC-mallia, johon kuuluu toimeksiantajayrityksen nykytila-analyysi eli kohderyhmien määrittäminen, SWOT-analyysi ja kilpailijoiden vertailuanalyysit eri kanavissa. Lisäksi asetetaan ensi vuodelle tavoitteet sekä tehdään strategiat, taktiikat ja toimenpiteet, joilla päästään tavoitteisiin. Myös seuranta on tärkeä osa pohjatyötä, koska siinä määritetään, kuinka kanavien suorittamista seurataan säännöllisesti, jotta vuoden lopussa ollaan asetetuissa tavoitteissa. Näiden avulla pystytään tehdä kannattava ja tavoitteellinen sisältösuunnitelma.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehdään sisältösuunnitelma. Osuudessa rakennetaan sisältökonseptit sekä muu sisältö, mitä kanavissa julkaistaan. Myös suunnitellaan konseptien ja muiden sisältöjen tuottaminen, eli kuinka video- ja kuvamateriaalit toteutetaan. Näiden pohjalta tehdään alustavaa suunnitelmaa maksetulle mainonnalle, sekä rakennetaan vuosikello ja sisältökalenterit visualisoimaan ensi vuoden suunnitelmaa. Tästä siirrytään mittaamiseen eli mitä lukuja seurataan koko vuoden ajan ja kuinka tuloksia raportoidaan ja analysoidaan, jotta sisällöntuotantoa pystytään kehittämään ja tarvittaessa myös muuttamaan vuoden aikana.
Opinnäytetyöhön hyödynnettiin erilaisia kirjallisia ja verkossa olevia lähteitä, joiden perusteella suunnitelma rakennettiin. Työn liiteosioon on liitetty myös Powerpoint-esitys suunnitelmasta, joka menee toimeksiantajan hyödynnettäväksi suunnitelmaa toteutettassa. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja mahdollisimman yksityiskohtainen suunnitelma, jota pystytään hyödyntämään sellaisenaan sosiaalisen median markkinointiin vuonna 2024.
Opinnäytetyö alkaa sosiaalisen median kanavien määrittämisellä sekä sosiaalisen median trendien läpikäymisellä. Kanavista kerrotaan niiden mahdollisuuksia, algoritmia ja maksettua mainontaa, josta siirrytään katsaukseen sosiaalisen median trendeistä vuodelle 2024.
Teoriaosuus jatkuu pohjatyön tekemisellä sisältösuunnitelmaa varten. Tähän hyödynnän P.R. Smithin SOSTAC-mallia, johon kuuluu toimeksiantajayrityksen nykytila-analyysi eli kohderyhmien määrittäminen, SWOT-analyysi ja kilpailijoiden vertailuanalyysit eri kanavissa. Lisäksi asetetaan ensi vuodelle tavoitteet sekä tehdään strategiat, taktiikat ja toimenpiteet, joilla päästään tavoitteisiin. Myös seuranta on tärkeä osa pohjatyötä, koska siinä määritetään, kuinka kanavien suorittamista seurataan säännöllisesti, jotta vuoden lopussa ollaan asetetuissa tavoitteissa. Näiden avulla pystytään tehdä kannattava ja tavoitteellinen sisältösuunnitelma.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tehdään sisältösuunnitelma. Osuudessa rakennetaan sisältökonseptit sekä muu sisältö, mitä kanavissa julkaistaan. Myös suunnitellaan konseptien ja muiden sisältöjen tuottaminen, eli kuinka video- ja kuvamateriaalit toteutetaan. Näiden pohjalta tehdään alustavaa suunnitelmaa maksetulle mainonnalle, sekä rakennetaan vuosikello ja sisältökalenterit visualisoimaan ensi vuoden suunnitelmaa. Tästä siirrytään mittaamiseen eli mitä lukuja seurataan koko vuoden ajan ja kuinka tuloksia raportoidaan ja analysoidaan, jotta sisällöntuotantoa pystytään kehittämään ja tarvittaessa myös muuttamaan vuoden aikana.
Opinnäytetyöhön hyödynnettiin erilaisia kirjallisia ja verkossa olevia lähteitä, joiden perusteella suunnitelma rakennettiin. Työn liiteosioon on liitetty myös Powerpoint-esitys suunnitelmasta, joka menee toimeksiantajan hyödynnettäväksi suunnitelmaa toteutettassa. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja mahdollisimman yksityiskohtainen suunnitelma, jota pystytään hyödyntämään sellaisenaan sosiaalisen median markkinointiin vuonna 2024.