Yritystoiminnan kehittäminen
Kohonen, Tiia (2023)
Kohonen, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233661
Tiivistelmä
Tässä työssä analysoitiin Tiia Kristiina valmennuksen nykytilaa yritysesittelyn ja SWOT-analyysin kautta. Päätavoitteena työssä oli kehittää yritystoimintaa ja luoda jatkoon suuria linjoja, jotka selkeyttävät toimintaa.
Kehittämisen ulkopuolelle rajattiin yrittäjän ammatillinen toiminta valmentajana ja ryhmäliikuntaohjaajana ja keskityttiin kehittämään hallinnollisia asioita. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu strategian, brändin, markkinoinnin ja vastuullisuuden ympärille.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena kyselynä. Kyselyllä selvitettiin
suomalaisten liikkumisen nykytilaa ja seikkoja, jotka voisivat saada suomalaisia liikkeelle.
Lisäksi kysely sisälsi yhden avoimen kysymyksen, jolla pyrittiin saamaan ymmärrystä siitä, mikä lisää asiakkaan maksuhalukkuutta liikuntapalveluissa. Kysely oli saatavilla verkossa kahden viikon ajan ja sitä levitettiin sähköpostitse, Instagramissa, WhatsAppissa ja lopulta se lähti kiertämään vastaajalta toiselle. Kyselyn avulla saatiin selville suurimpia haasteita liikkumisen
suhteen, mieluisimpia tapoja ja paikkoja liikkumiseen ja ajatuksia potentiaalisten asiakkaiden maksuhalukkuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Lopputuloksena yritykselle luotiin neljä strategista linjausta ja markkinointimateriaalia pecha kucha esityksen muodossa. Tulevan vuoden markkinoinnissa nousevat esille myös entistä enemmän ansaitut mediat ja maksettu markkinointi. Tutkimuksen ja teorian pohjalta myös
palveluiden hinnoittelua tullaan uudistamaan, mutta sitä ei ole avattu yksityiskohtaisesti tässä työssä.
Pohdintaosiossa on kuitenkin avattu sitä, millä perusteilla hinnoittelua tullaan uudistamaan. Asiakasryhmiä pohdittiin uudelleen ja sivuttiin myös sitä, että yrityksissä voisi olla potentiaalia uusiksi asiakkaiksi.
Kehittämisen ulkopuolelle rajattiin yrittäjän ammatillinen toiminta valmentajana ja ryhmäliikuntaohjaajana ja keskityttiin kehittämään hallinnollisia asioita. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu strategian, brändin, markkinoinnin ja vastuullisuuden ympärille.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena kyselynä. Kyselyllä selvitettiin
suomalaisten liikkumisen nykytilaa ja seikkoja, jotka voisivat saada suomalaisia liikkeelle.
Lisäksi kysely sisälsi yhden avoimen kysymyksen, jolla pyrittiin saamaan ymmärrystä siitä, mikä lisää asiakkaan maksuhalukkuutta liikuntapalveluissa. Kysely oli saatavilla verkossa kahden viikon ajan ja sitä levitettiin sähköpostitse, Instagramissa, WhatsAppissa ja lopulta se lähti kiertämään vastaajalta toiselle. Kyselyn avulla saatiin selville suurimpia haasteita liikkumisen
suhteen, mieluisimpia tapoja ja paikkoja liikkumiseen ja ajatuksia potentiaalisten asiakkaiden maksuhalukkuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Lopputuloksena yritykselle luotiin neljä strategista linjausta ja markkinointimateriaalia pecha kucha esityksen muodossa. Tulevan vuoden markkinoinnissa nousevat esille myös entistä enemmän ansaitut mediat ja maksettu markkinointi. Tutkimuksen ja teorian pohjalta myös
palveluiden hinnoittelua tullaan uudistamaan, mutta sitä ei ole avattu yksityiskohtaisesti tässä työssä.
Pohdintaosiossa on kuitenkin avattu sitä, millä perusteilla hinnoittelua tullaan uudistamaan. Asiakasryhmiä pohdittiin uudelleen ja sivuttiin myös sitä, että yrityksissä voisi olla potentiaalia uusiksi asiakkaiksi.