Kohtaavan asiakastyön työotteen juurruttaminen Kaakkois-Suomen TE-toimistossa
Savolainen, Lotta (2023)
Savolainen, Lotta
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333729
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli juurruttaa Kohtaavan asiakastyön työote mentorointiryhmän toiminnan kautta Kaakkois-Suomen työ- ja elinkeinotoimistossa. Tavoitteena oli tutkia, mitä ovat ne toiminnot ja reunaehdot, joiden kautta uuden työotteen juurruttaminen onnistuu työyhteisössä.
Opinnäytetyön toteuttamisessa käytettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa ja yhteiskehittämistä menetelmänä vertaismentoriryhmän toiminnassa. Työn pääkysymys on se, miten uuden työotteen juurtuminen hallintoon voidaan saavuttaa. Muita tutkimuskysymyksiä ovat seuraavat: Millaiset ovat ne menetelmät ja reunaehtoiset tekijät, jotka ovat ratkaisevia onnistuneelle juurtumiselle? Miten palvelumuotoilu voi edistää tätä juurtumisprosessia?
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aihetta lähestyttiin palvelumuotoilun näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyjä ja havainnointia ja analysointimenetelmänä koodausta.
Tutkimuksen perusteella uuden työotteen onnistunut juurruttaminen vaatii tarpeeksi resursseja, aikaa, sekä johdon näkyvän tuen. Vertaismentoroinnin kautta toteutettu työotteen juurruttaminen vaatii myös ymmärrystä ryhmän kehitysvaiheista.
Opinnäytetyössä kehitetty perehdyttämisen malli on siirrettävissä myös sosiaali- ja terveysalan toimintoihin. Yhteisen ymmärryksen sekä työyhteisön yhteisen työotteen merkitys korostuu myös suurissa organisaatiomuutoksissa.
Opinnäytetyön toteuttamisessa käytettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa ja yhteiskehittämistä menetelmänä vertaismentoriryhmän toiminnassa. Työn pääkysymys on se, miten uuden työotteen juurtuminen hallintoon voidaan saavuttaa. Muita tutkimuskysymyksiä ovat seuraavat: Millaiset ovat ne menetelmät ja reunaehtoiset tekijät, jotka ovat ratkaisevia onnistuneelle juurtumiselle? Miten palvelumuotoilu voi edistää tätä juurtumisprosessia?
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aihetta lähestyttiin palvelumuotoilun näkökulmasta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyjä ja havainnointia ja analysointimenetelmänä koodausta.
Tutkimuksen perusteella uuden työotteen onnistunut juurruttaminen vaatii tarpeeksi resursseja, aikaa, sekä johdon näkyvän tuen. Vertaismentoroinnin kautta toteutettu työotteen juurruttaminen vaatii myös ymmärrystä ryhmän kehitysvaiheista.
Opinnäytetyössä kehitetty perehdyttämisen malli on siirrettävissä myös sosiaali- ja terveysalan toimintoihin. Yhteisen ymmärryksen sekä työyhteisön yhteisen työotteen merkitys korostuu myös suurissa organisaatiomuutoksissa.