Lukujamit: nuoruuden päiväkirjojen julkinen lukeminen neljännen sektorin tapahtumana
Huovinen, Satu (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133523
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Mikkelin Rakas päiväkirjani
lukujami -tapahtumasta. Työssäni tutkin lukujamien osallistujien kokemuksia
siitä, miltä tuntuu lukea julkisesti omia nuoruuden päiväkirjoja. Opinnäytetyön
tilaaja Mikkelin yleiset kulttuuripalvelut ovat kiinnostuneita neljännestä sektorista ja neljännen sektorin toiminnasta kaupungin rinnalla esimerkiksi kulttuurin
alalla. Lukujamit ovat esimerkki neljännen sektorin omaehtoisesta tapahtumasta, joka on riippumaton julkisesta vallasta sekä yritys- ja yhdistystoiminnasta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineiston keräsin teemahaastatteluilla. Haastattelut kohdennettiin Rakas päiväkirjani lukujamien viidelle osallistujalle. Haastateltavat kertoivat omia kokemuksiaan päiväkirjaharrastuksesta
ja lukujameissa esiintymisestä. Haastatteluissa pyrin tuomaan esille kunkin
haastateltavan oman äänen sekä yksilölliset kokemukset ja näkemykset.
Haastattelun teemat pohjautuivat tutkijan ennakkotietoon eli teoreettiseen viitekehykseen. Päiväkirjoista ja lukupiireistä tutkimustietoa oli runsaasti saatavilla, ja niissä korostui lukemisen tärkeä merkitys ajattelun välineenä. Lukutaidosta on hyötyä yksilöksi kasvun kannalta, mutta lukeminen on myös yhteisöllinen tapahtuma, joka yhdistää ihmisiä. Kautta aikojen jaetut kertomukset ja
tarinat ovat osaltaan pitäneet erilaisia ihmisryhmiä, kansoja, sukuja ja alakulttuureja koossa. Tarinat ovat myös avartaneet maailman katsomustamme ja
lisänneet ymmärrystä toisiamme kohtaan. Ihmisten hyvinvoinnille on tärkeää
kokea oma elämä merkitykselliseksi. Mielekkyyttä ja sisältöä elämään tuovat
yhteisöihin kuuluminen ja osallisuus.
Tutkimukset todistavat, että lukijoiden yhteisöissä toteutuvat lukemisen ja yhdessäolon hyödyt. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen vaatii
kansalaisten kriittistä ja monipuolista lukutaitoa. Siksi lukemisen puolesta tehtävä työ on ensiarvoisen tärkeää ja lukuinnostaminen on yksi hyvä menetelmä
innostaa nuoria lukuharrastuksen pariin. Rakas päiväkirjani lukujamit ovat
avaus päiväkirjojen kirjoittamisen ja lukemisen mahdollisuuksista yhteisökasvatuksen välineenä, ja tapahtuma voi toimia omaehtoisen neljännen sektorin
tekemisen mallina.
lukujami -tapahtumasta. Työssäni tutkin lukujamien osallistujien kokemuksia
siitä, miltä tuntuu lukea julkisesti omia nuoruuden päiväkirjoja. Opinnäytetyön
tilaaja Mikkelin yleiset kulttuuripalvelut ovat kiinnostuneita neljännestä sektorista ja neljännen sektorin toiminnasta kaupungin rinnalla esimerkiksi kulttuurin
alalla. Lukujamit ovat esimerkki neljännen sektorin omaehtoisesta tapahtumasta, joka on riippumaton julkisesta vallasta sekä yritys- ja yhdistystoiminnasta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineiston keräsin teemahaastatteluilla. Haastattelut kohdennettiin Rakas päiväkirjani lukujamien viidelle osallistujalle. Haastateltavat kertoivat omia kokemuksiaan päiväkirjaharrastuksesta
ja lukujameissa esiintymisestä. Haastatteluissa pyrin tuomaan esille kunkin
haastateltavan oman äänen sekä yksilölliset kokemukset ja näkemykset.
Haastattelun teemat pohjautuivat tutkijan ennakkotietoon eli teoreettiseen viitekehykseen. Päiväkirjoista ja lukupiireistä tutkimustietoa oli runsaasti saatavilla, ja niissä korostui lukemisen tärkeä merkitys ajattelun välineenä. Lukutaidosta on hyötyä yksilöksi kasvun kannalta, mutta lukeminen on myös yhteisöllinen tapahtuma, joka yhdistää ihmisiä. Kautta aikojen jaetut kertomukset ja
tarinat ovat osaltaan pitäneet erilaisia ihmisryhmiä, kansoja, sukuja ja alakulttuureja koossa. Tarinat ovat myös avartaneet maailman katsomustamme ja
lisänneet ymmärrystä toisiamme kohtaan. Ihmisten hyvinvoinnille on tärkeää
kokea oma elämä merkitykselliseksi. Mielekkyyttä ja sisältöä elämään tuovat
yhteisöihin kuuluminen ja osallisuus.
Tutkimukset todistavat, että lukijoiden yhteisöissä toteutuvat lukemisen ja yhdessäolon hyödyt. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen vaatii
kansalaisten kriittistä ja monipuolista lukutaitoa. Siksi lukemisen puolesta tehtävä työ on ensiarvoisen tärkeää ja lukuinnostaminen on yksi hyvä menetelmä
innostaa nuoria lukuharrastuksen pariin. Rakas päiväkirjani lukujamit ovat
avaus päiväkirjojen kirjoittamisen ja lukemisen mahdollisuuksista yhteisökasvatuksen välineenä, ja tapahtuma voi toimia omaehtoisen neljännen sektorin
tekemisen mallina.