The Rising Role of Artificial Intelligence In Education: researching possibilities for HAMK to utilize ChatGPT
Lindbergh, Robin (2023)
Lindbergh, Robin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433850
Tiivistelmä
Tekoälyn rooli on ollut merkittävässä nousussa viimeisen viiden vuoden ajan. Modernilla aikakaudella tieto on hyödyke joka on saatavilla jokaisella, joko tietokoneen äärellä, tai sitten kädessä älypuhelimen näytöllä. Generatiiviset tekoälytyökalut, kuten ChatGPT, ovat vieneet tiedon jakamisen konseptin aivan uudelle tasolle. Tänä päivänä nämä työkalut ovat nousseet suureen suosioon.
Tämä tutkimus etsii mahdollisuuksia Hämeen Ammattikorkeakoululle implementoida ChatGPT:n opiskelijoiden, sekä opettajien käyttöön. Tutkimus silmäilee teoreettista puolta ChatGPT:stä, ja siitä kuinka luotettavaa dataa se voi generoida. Lisäksi myös miten se vertaa ihmis-älykkyyteen, millaisen statuksen ChatGPT omaa Suomalaisisessa oppimisympäristössä, sekä minkälaisissa prosesseissa sillä voisi olla konkreettista hyötyä. Tutkimusmetodologia on kvalitatiivinen. Käytännössä puoliksi rakenteellisia haastatteluita käydään Zoom puheluissa, kohderyhmänä HAMK:in opiskelijat, sekä HAMK:in ICT asiantuntija, joka omaa kokemusta aiheesta.
Parhaassa mahdollisessa skenaariossa, tämä tutkimus tarjoaa vaihtoehtoja siitä, mikä ChatGPT:n tarkoitus olisi HAMK:issa, sekä ehdottaa toimintoja miten siitä voisi olla apua oppimisprosessissa. Parhaimmillaan, ChatGPT voi tarjota uniikkia perspektiiviä oppimissessa, mikäli genroitu teksti todetaan luotettavaksi.
Tutkimus keskittyy korkeakoulutason oppimisprosesseihin, kuten esimerkiksi esitelmiin raportteihin, väittelyihin, ja tieteellisiin julkaisuihin. Tutkimus ei etsi mahdollisuuksia tietokonekoodin tuottamiseen tai ohjelmistokehitykseen, vaikka siitä huolimatta ChatGPT on yleinen työkalu koodin, ja makrojen tuottamisessa. The role of artificial intelligence has grown significantly during the past five years. During the modern era, information is a commodity available for everyone, at their computers, or in the palm of their hand. Generative Artificial Intelligence tools, such as ChatGPT are taking this concept to a whole new level, and now this tool has risen to great popularity.
This study explores the possibilities of implementing ChatGPT for the use of students and teachers at Häme University of Applied Sciences (HAMK). The study examines the theoretical side of ChatGPT as a viable option to produce credible text, comparing studies from other fields about how accurate ChatGPT has been, and how does it compare next to a human learning. AI’s status as a learning tool in Finland is also explored, and what kind of assignments or processes could be taken advantage of with ChatGPT.
The research method for this thesis is qualitative. In a practical sense, semi structured interviews are carried out in Zoom calls, the target group is students of HAMK in general, as well as a HAMK ICT expert with experience about the subject.
The results of this thesis in the best scenario, offer options into what extent is the use of ChatGPT purposed in HAMK, and list functions of the tool that are beneficiary in supporting and enhancing the learning process. At best, ChatGPT may offer its own perspective at every turn to assignments and learning processes, if it is credible, this kind of newly added context and perspective should not be turned down.
This study revolves around general learning processes at the university-level. For example: classroom topics, reporting, presentations, and writing assignments in general. This study does not explore the side of computer coding, and software development, although ChatGPT is in very common use when it comes to developing macros, and computer code.
Tämä tutkimus etsii mahdollisuuksia Hämeen Ammattikorkeakoululle implementoida ChatGPT:n opiskelijoiden, sekä opettajien käyttöön. Tutkimus silmäilee teoreettista puolta ChatGPT:stä, ja siitä kuinka luotettavaa dataa se voi generoida. Lisäksi myös miten se vertaa ihmis-älykkyyteen, millaisen statuksen ChatGPT omaa Suomalaisisessa oppimisympäristössä, sekä minkälaisissa prosesseissa sillä voisi olla konkreettista hyötyä. Tutkimusmetodologia on kvalitatiivinen. Käytännössä puoliksi rakenteellisia haastatteluita käydään Zoom puheluissa, kohderyhmänä HAMK:in opiskelijat, sekä HAMK:in ICT asiantuntija, joka omaa kokemusta aiheesta.
Parhaassa mahdollisessa skenaariossa, tämä tutkimus tarjoaa vaihtoehtoja siitä, mikä ChatGPT:n tarkoitus olisi HAMK:issa, sekä ehdottaa toimintoja miten siitä voisi olla apua oppimisprosessissa. Parhaimmillaan, ChatGPT voi tarjota uniikkia perspektiiviä oppimissessa, mikäli genroitu teksti todetaan luotettavaksi.
Tutkimus keskittyy korkeakoulutason oppimisprosesseihin, kuten esimerkiksi esitelmiin raportteihin, väittelyihin, ja tieteellisiin julkaisuihin. Tutkimus ei etsi mahdollisuuksia tietokonekoodin tuottamiseen tai ohjelmistokehitykseen, vaikka siitä huolimatta ChatGPT on yleinen työkalu koodin, ja makrojen tuottamisessa.
This study explores the possibilities of implementing ChatGPT for the use of students and teachers at Häme University of Applied Sciences (HAMK). The study examines the theoretical side of ChatGPT as a viable option to produce credible text, comparing studies from other fields about how accurate ChatGPT has been, and how does it compare next to a human learning. AI’s status as a learning tool in Finland is also explored, and what kind of assignments or processes could be taken advantage of with ChatGPT.
The research method for this thesis is qualitative. In a practical sense, semi structured interviews are carried out in Zoom calls, the target group is students of HAMK in general, as well as a HAMK ICT expert with experience about the subject.
The results of this thesis in the best scenario, offer options into what extent is the use of ChatGPT purposed in HAMK, and list functions of the tool that are beneficiary in supporting and enhancing the learning process. At best, ChatGPT may offer its own perspective at every turn to assignments and learning processes, if it is credible, this kind of newly added context and perspective should not be turned down.
This study revolves around general learning processes at the university-level. For example: classroom topics, reporting, presentations, and writing assignments in general. This study does not explore the side of computer coding, and software development, although ChatGPT is in very common use when it comes to developing macros, and computer code.