Lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa: tuen toteutuminen eri kaupungeissa
Jussila, Katri; Piirainen, Roosa (2023)
Jussila, Katri
Piirainen, Roosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133510
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten lasta tuetaan varhaiskasvatuksessa ja miten varhaiskasvatuslakiin tullut muutos on vaikuttanut tuen toteuttamiseen. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kriteerejä eri tuen tasoille on ja miten tuen prosessit toteutuvat eri kaupungeissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä yleisestä, tehostetusta ja erityisestä tuesta sekä erilaisista tukimenetelmistä. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti vuoden 2022 varhaiskasvatuslain uudistus. Uudistuksen myötä tuen muodot määriteltiin tarkemmin ja kolmitasoinen tuki velvoittaa nyt varhaiskasvatusta koko Suomessa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Vapaaehtoisiin teemahaastatteluihin osallistui yhteensä yhdeksän haastateltavaa. Haastateltavat olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja sellaisia henkilöitä, jotka tekevät lapsen tuen päätökset varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseen osallistui kolme eri kaupunkia Länsi-Suomen alueelta. Kaupungit ja haastateltavat esiintyvät tutkimuksessa anonyymeinä. Haastattelumateriaali analysoitiin teemoitellen aineistolähtöisesti.
Tutkimustulosten mukaan lasten tuen tarpeet ovat moninaisia ja näin ollen myös tukimenetelmiä on useita. Tuen toteuttaminen vaikuttaa tulosten mukaan olevan samankaltaista eri kaupungeissa. Tuen prosessit näyttäytyivät sisällöllisesti samankaltaisina, vaikka niiden mallintamisessa oli hieman eroja. Tulosten mukaan tuen prosessi lähtee käyntiin siitä, että ryhmän henkilökunta huomaa lapsen tuen tarpeen ja konsultoi sitten varhaiskasvatuksen erityisopettajaa sekä keskustelee lapsen vanhempien tai huoltajien kanssa. Tarvittaessa lapsen tuen suunnitteluun osallistuu lisäksi esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Monialaista yhteistyötä korostettiin. Lapsen tuki toteutetaan osana ryhmän toimintaa ja tuen tarpeen selvittämistä ja arviointia toteutetaan havainnoimalla. Havainnoinnissa ja tuen tarpeiden tunnistamisessa korostettiin työntekijöiden osaamisen merkitystä. Osaamisessa koettiin olevan puutteita ja siihen vaikuttaa esimerkiksi työvoimapula ja epäpätevien työntekijöiden käyttäminen. Tuloksissa nousi esiin, että tuen laatu ja yksilöllinen huomiointi on parantunut lakiuudistuksen myötä. Laadun tasapuolisuudessa on kuitenkin edelleen parannettavaa ja siihen vaikuttaa keskeisesti henkilöstöresurssit.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Vapaaehtoisiin teemahaastatteluihin osallistui yhteensä yhdeksän haastateltavaa. Haastateltavat olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja sellaisia henkilöitä, jotka tekevät lapsen tuen päätökset varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseen osallistui kolme eri kaupunkia Länsi-Suomen alueelta. Kaupungit ja haastateltavat esiintyvät tutkimuksessa anonyymeinä. Haastattelumateriaali analysoitiin teemoitellen aineistolähtöisesti.
Tutkimustulosten mukaan lasten tuen tarpeet ovat moninaisia ja näin ollen myös tukimenetelmiä on useita. Tuen toteuttaminen vaikuttaa tulosten mukaan olevan samankaltaista eri kaupungeissa. Tuen prosessit näyttäytyivät sisällöllisesti samankaltaisina, vaikka niiden mallintamisessa oli hieman eroja. Tulosten mukaan tuen prosessi lähtee käyntiin siitä, että ryhmän henkilökunta huomaa lapsen tuen tarpeen ja konsultoi sitten varhaiskasvatuksen erityisopettajaa sekä keskustelee lapsen vanhempien tai huoltajien kanssa. Tarvittaessa lapsen tuen suunnitteluun osallistuu lisäksi esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Monialaista yhteistyötä korostettiin. Lapsen tuki toteutetaan osana ryhmän toimintaa ja tuen tarpeen selvittämistä ja arviointia toteutetaan havainnoimalla. Havainnoinnissa ja tuen tarpeiden tunnistamisessa korostettiin työntekijöiden osaamisen merkitystä. Osaamisessa koettiin olevan puutteita ja siihen vaikuttaa esimerkiksi työvoimapula ja epäpätevien työntekijöiden käyttäminen. Tuloksissa nousi esiin, että tuen laatu ja yksilöllinen huomiointi on parantunut lakiuudistuksen myötä. Laadun tasapuolisuudessa on kuitenkin edelleen parannettavaa ja siihen vaikuttaa keskeisesti henkilöstöresurssit.