Lohjan ympäristönsuojelun haja-asutuksen jätevesivalvonnan toimintamalli
Kanninen, Eija (2023)
Kanninen, Eija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133585
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Lohjan ympäristönsuojeluun haja-asutuksen jätevesivalvonnalle malli. Työn toimeksiantaja on Lohjan kaupungin kaupunkirakennetoimialan ympäristönsuojelun toiminto.
Työn taustalla on hajajätevesilainsäädännön siirtymäajan päättyminen 31.10.2019 pohjavesi- ja ranta-alueilla sekä ympäristönsuojeluviranomaisen rajallisten resurssien aiheuttama tarve entistä suunnitelmallisempaan valvontatyöhön ja työtehtävien priorisointiin. Opinnäytetyön lähtökohtana on ollut kehittää Lohjan ympäristönsuojelun toimintaa ja tuoda näkyväksi mitä yhden valvonnan osa-alueen järjestäminen vaatii selvitystyön ja resurssien osalta, jotta valvonta voidaan suorittaa laadukkaasti, toistettavasti ja valvonnan kohteille tasa-arvoisesti.
Työssä on pohdittu sekä omien valvontakokemusten että Länsi-Uudellamaalla tehdyssä hajajätevesineuvonnassa saatujen kokemusten kautta valvonnan järjestämistä ja sen priorisointia. Menetelmäksi valikoitui toimintamallin kehittäminen, koska tavoitteena on tuoda esille hyödyllisiä käytäntöjä ja ratkaisuja ympäristövalvonnan käyttöön. Työssä on huomioitu Lohjalla sijaitsevien valvontakohteiden suuri määrä. Näiden tietojen ja kokemusten pohjalta on kehitetty ja kuvattu haja-asutuksen jätevesien valvontajärjestys ja valvontamalli. Toimintamallin tarkoituksena on näyttää suuntaviivat sille, miten haja-asutuksen jätevesivalvonta suunnitellaan osaksi Lohjan ympäristönsuojelun valvontasuunnitelmaa. Työssä on lisäksi pohdittu keinoja, joilla viranhaltijoiden valvontatyötaakkaa voitaisiin keventää.
Olennaisimmat kehittämiskohteet ovat tiedonhallinnassa ja yhteistyössä. Nykyisen useassa eri ohjelmistoissa sijaitsevan tiedon tehokkaampaan hyödyntämiseen tulee Lohjalla varata sekä rahallista että työajallista panostusta, jotta hajajätevesivalvonnasta saatava tieto on myös tulevaisuudessa hyödynnettävissä helposti. Länsi-Uudenmaan kuntien ja paikallisen vesiensuojeluyhdistyksen yhteistyötä tulee kehittää hajajätevesivalvonnan suuntaan. Yhteistyöllä voidaan haluttaessa keventää kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten valvontataakkaa sekä hyödyntää ja ylläpitää vesiensuojeluyhdistyksen tietotaitoa liittyen haja-asutuksen jätevesiasioihin. This thesis developed a model for Lohja´s environmental protection for wastewater control of sparsely populated areas. The work is commissioned by the environmental protection function of the City of Lohja city structure.
The work is based on the end of the transitional period for diffuse waste water legislation on October 31, 2019 in groundwater and beach areas and the need for more systematic control work and prioritization of work tasks caused by the limited resources of the environmental protection authority. The starting point for the thesis has been to develop Lohja´s environmental protection activities and to make visible what are the requirements for organization of single-control sub-area in terms of research and resources to ensure high quality, repetive and equal control.
The work has focused on organizing and prioritizing control through both its own control experiences and thought experience gained in dragon water counseling in Western Uusimaa. The method was chosen to develop the operating model because the goal is to highlight useful practices and solutions of environmental control. The work has taken into account the large number of surveillance sites in Lohja. Based on this information and experience, the order of control and control of sparsely populated wastewater have been developed and described. The purpose of the operating model is to display guidelines on how to design sparsely populated wastewater control as part of the Lohja environmental protection monitoring plan. In addition, the work has been discussed to reduce the work officials´ supervisory work.
The most important areas for improvement are in information management and cooperation. In Lohja, both financial and working -time efforts to utilize more efficiently information dispersed in multiple software, in order to allow information available on diffuse waste water control in the future. Cooperation between the municipalities of Western Uusimaa and the local water protection association should be developed in the direction of diffuse waste water control. Cooperation can, if desired, reduce the control burden of municipal environmental protection authorities and utilize and maintain the water protection association's knowledge of spasely populated wastewater issues.
Työn taustalla on hajajätevesilainsäädännön siirtymäajan päättyminen 31.10.2019 pohjavesi- ja ranta-alueilla sekä ympäristönsuojeluviranomaisen rajallisten resurssien aiheuttama tarve entistä suunnitelmallisempaan valvontatyöhön ja työtehtävien priorisointiin. Opinnäytetyön lähtökohtana on ollut kehittää Lohjan ympäristönsuojelun toimintaa ja tuoda näkyväksi mitä yhden valvonnan osa-alueen järjestäminen vaatii selvitystyön ja resurssien osalta, jotta valvonta voidaan suorittaa laadukkaasti, toistettavasti ja valvonnan kohteille tasa-arvoisesti.
Työssä on pohdittu sekä omien valvontakokemusten että Länsi-Uudellamaalla tehdyssä hajajätevesineuvonnassa saatujen kokemusten kautta valvonnan järjestämistä ja sen priorisointia. Menetelmäksi valikoitui toimintamallin kehittäminen, koska tavoitteena on tuoda esille hyödyllisiä käytäntöjä ja ratkaisuja ympäristövalvonnan käyttöön. Työssä on huomioitu Lohjalla sijaitsevien valvontakohteiden suuri määrä. Näiden tietojen ja kokemusten pohjalta on kehitetty ja kuvattu haja-asutuksen jätevesien valvontajärjestys ja valvontamalli. Toimintamallin tarkoituksena on näyttää suuntaviivat sille, miten haja-asutuksen jätevesivalvonta suunnitellaan osaksi Lohjan ympäristönsuojelun valvontasuunnitelmaa. Työssä on lisäksi pohdittu keinoja, joilla viranhaltijoiden valvontatyötaakkaa voitaisiin keventää.
Olennaisimmat kehittämiskohteet ovat tiedonhallinnassa ja yhteistyössä. Nykyisen useassa eri ohjelmistoissa sijaitsevan tiedon tehokkaampaan hyödyntämiseen tulee Lohjalla varata sekä rahallista että työajallista panostusta, jotta hajajätevesivalvonnasta saatava tieto on myös tulevaisuudessa hyödynnettävissä helposti. Länsi-Uudenmaan kuntien ja paikallisen vesiensuojeluyhdistyksen yhteistyötä tulee kehittää hajajätevesivalvonnan suuntaan. Yhteistyöllä voidaan haluttaessa keventää kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten valvontataakkaa sekä hyödyntää ja ylläpitää vesiensuojeluyhdistyksen tietotaitoa liittyen haja-asutuksen jätevesiasioihin.
The work is based on the end of the transitional period for diffuse waste water legislation on October 31, 2019 in groundwater and beach areas and the need for more systematic control work and prioritization of work tasks caused by the limited resources of the environmental protection authority. The starting point for the thesis has been to develop Lohja´s environmental protection activities and to make visible what are the requirements for organization of single-control sub-area in terms of research and resources to ensure high quality, repetive and equal control.
The work has focused on organizing and prioritizing control through both its own control experiences and thought experience gained in dragon water counseling in Western Uusimaa. The method was chosen to develop the operating model because the goal is to highlight useful practices and solutions of environmental control. The work has taken into account the large number of surveillance sites in Lohja. Based on this information and experience, the order of control and control of sparsely populated wastewater have been developed and described. The purpose of the operating model is to display guidelines on how to design sparsely populated wastewater control as part of the Lohja environmental protection monitoring plan. In addition, the work has been discussed to reduce the work officials´ supervisory work.
The most important areas for improvement are in information management and cooperation. In Lohja, both financial and working -time efforts to utilize more efficiently information dispersed in multiple software, in order to allow information available on diffuse waste water control in the future. Cooperation between the municipalities of Western Uusimaa and the local water protection association should be developed in the direction of diffuse waste water control. Cooperation can, if desired, reduce the control burden of municipal environmental protection authorities and utilize and maintain the water protection association's knowledge of spasely populated wastewater issues.