Vaikuttajamarkkinointi ja kuluttajien ostokäyttäytyminen
Pusenius, Ira (2023)
Pusenius, Ira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksen oli selvittää, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja miksi se on nykypäivänä tehokas markkinointikeino. Vaikuttajamarkkinoinnissa on kyse yrityksen sekä vaikutusvaltaisen henkilön välisestä yhteistyöstä, jonka tavoitteena on saada yritys tai brändi kuuluksi kuluttajalle vaikuttajan avulla. Vaikuttajamarkkinointi on tämän hetken suositumpia ja tehokkaimpia tapoja hyödyntää markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä hyödyntäen vaikuttajamarkkinointia. Verkkolähteisiin ja kirjallisuuteen pohjautuvassa teoriaosuudessa määritellään mitä vaikuttajamarkkinointi on ja millä keinoin sitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Lisäksi syvennytään kuluttajien ostokäyttäytymiseen, mitkä tekijät saavat ihmisten tekemään ostopäätöksiä ja miten sosiaaliset tekijät siihen vaikuttavat. Opinnäytetyöhön on toteutettu haastattelu, joka koostuu kuudesta avoimesta kysymyksestä liittyen sosiaalisen median vaikuttajien seuraamiseen ja niiden vaikutus omaan ostokäyttäytymiseen. Haastateltavia oli yhteensä viisi 20–27-vuotiaita naisoletettuja, jotka käyttävät sosiaalista mediaa lähes päivittäin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä hyödyntäen vaikuttajamarkkinointia. Verkkolähteisiin ja kirjallisuuteen pohjautuvassa teoriaosuudessa määritellään mitä vaikuttajamarkkinointi on ja millä keinoin sitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Lisäksi syvennytään kuluttajien ostokäyttäytymiseen, mitkä tekijät saavat ihmisten tekemään ostopäätöksiä ja miten sosiaaliset tekijät siihen vaikuttavat. Opinnäytetyöhön on toteutettu haastattelu, joka koostuu kuudesta avoimesta kysymyksestä liittyen sosiaalisen median vaikuttajien seuraamiseen ja niiden vaikutus omaan ostokäyttäytymiseen. Haastateltavia oli yhteensä viisi 20–27-vuotiaita naisoletettuja, jotka käyttävät sosiaalista mediaa lähes päivittäin.