Tekoälyn tulevaisuuden vaikutukset markkinointialalla
Järvinen, Ella (2023)
Järvinen, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133495
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli tekoälyn tulevaisuuden vaikutukset markkinointialalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten markkinointialalla työskentelevät näkevät tulevaisuudessa tekoälyn vaikutukset markkinoinnissa. Lisäksi selvitettiin, mitä markkinointialalla työskentelevät tietävät tekoälystä, mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo markkinointialalle, mitä riskejä tekoäly tuo markkinointialalle sekä mitä markkinointialalla työskentelevät haluaisivat muuttaa tekoälyn käytöstä markkinoinnissa.
Tutkimus rajattiin teemoihin tekoäly ja markkinointi, jotka käsitellään tutkimuksen toisessa pääluvussa. Tutkimuksen tietoperusta antaa kattavan, mutta tarvittavan perustan tekoälystä sekä markkinoinnista lukijalle. Tietoperustassa tekoälyn osalta syvennettiin koneoppimiseen, tekoälyn perustaan, sen tavoitteisiin ja eettiseen näkökulmaan. Markkinoinnissa käsiteltiin sen keskeisimmät piirteet, merkittävimmät muutokset sekä miten tekoälyn käyttötarkoitukset näkyvät markkinoinnissa.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla eli teemahaastattelulla, johon osallistui kaksi henkilöä markkinointialalta. Tutkimus toteutettiin syksyllä 28.8.2023 – 28.9.2023 välisenä aikana. Teemahaastattelu valittiin menetelmäksi, koska sillä saatiin tarkasti ja luontevasti vastaukset haastateltavilta. Haastattelukysymykset oli tarkasti laadittuja. Haastateltavat valittiin harkitusti tutkimukseen.
Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa on olennaista. Tekoälyä käytetään päivittäin markkinoinnin tukena ja sen käyttö tulee kasvamaan tulevaisuudessa samalla kun tietoisuus kyseisestä aiheesta laajenee. Tekoäly tarjoaa kattavasti mahdollisuuksia markkinoinnissa, kuten datan keruuta ja analysointia, personoidumpaa markkinointia sekä monipuolisesti apua erilaisiin markkinoinnillisiin työtehtäviin. Tutkimuksesta voidaan myös havaita, että tekoälyn käytöstä liittyy riskejä markkinointialalle. Keskeisimmät riskit ovat tekoälyn tuottaman tiedon oikeellisuus sekä yksityisyydensuoja tekoälyn käytössä. On tärkeää varmistaa, ettei tekoälyn käyttö kehity sellaiseksi, että se vaarantaa ihmisen terveyttä tai turvallisuutta. Tekoälyn vaikutukset markkinointialaan ilmenevät monin tavoin, kuten työpaikkojen automatisoinnissa ja tuotannollisissa tehtävissä. On selvää, että tekoälyn vaikutukset nähdään hyödyllisenä ja sen vaikutusta markkinointialaan tulevaisuudessa on syytä tarkastella aidosti ja huolellisesti.
Tutkimus rajattiin teemoihin tekoäly ja markkinointi, jotka käsitellään tutkimuksen toisessa pääluvussa. Tutkimuksen tietoperusta antaa kattavan, mutta tarvittavan perustan tekoälystä sekä markkinoinnista lukijalle. Tietoperustassa tekoälyn osalta syvennettiin koneoppimiseen, tekoälyn perustaan, sen tavoitteisiin ja eettiseen näkökulmaan. Markkinoinnissa käsiteltiin sen keskeisimmät piirteet, merkittävimmät muutokset sekä miten tekoälyn käyttötarkoitukset näkyvät markkinoinnissa.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla eli teemahaastattelulla, johon osallistui kaksi henkilöä markkinointialalta. Tutkimus toteutettiin syksyllä 28.8.2023 – 28.9.2023 välisenä aikana. Teemahaastattelu valittiin menetelmäksi, koska sillä saatiin tarkasti ja luontevasti vastaukset haastateltavilta. Haastattelukysymykset oli tarkasti laadittuja. Haastateltavat valittiin harkitusti tutkimukseen.
Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa on olennaista. Tekoälyä käytetään päivittäin markkinoinnin tukena ja sen käyttö tulee kasvamaan tulevaisuudessa samalla kun tietoisuus kyseisestä aiheesta laajenee. Tekoäly tarjoaa kattavasti mahdollisuuksia markkinoinnissa, kuten datan keruuta ja analysointia, personoidumpaa markkinointia sekä monipuolisesti apua erilaisiin markkinoinnillisiin työtehtäviin. Tutkimuksesta voidaan myös havaita, että tekoälyn käytöstä liittyy riskejä markkinointialalle. Keskeisimmät riskit ovat tekoälyn tuottaman tiedon oikeellisuus sekä yksityisyydensuoja tekoälyn käytössä. On tärkeää varmistaa, ettei tekoälyn käyttö kehity sellaiseksi, että se vaarantaa ihmisen terveyttä tai turvallisuutta. Tekoälyn vaikutukset markkinointialaan ilmenevät monin tavoin, kuten työpaikkojen automatisoinnissa ja tuotannollisissa tehtävissä. On selvää, että tekoälyn vaikutukset nähdään hyödyllisenä ja sen vaikutusta markkinointialaan tulevaisuudessa on syytä tarkastella aidosti ja huolellisesti.
