Alakoulun opettajan valmius kohdata neurokirjon oppilas: Opi puhumaan nepsyä -opas opettajalle
Palomäki, Elina (2023)
Palomäki, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333752
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää alakoulun opettajan valmiutta kohdata oppilas, kenellä on neuropsykiatrinen häiriö. Kiinnostuneita oltiin myös siitä, miten neuropsykiatriset häiriöt koulussa ilmenevät ja millaisin keinoin opettajat voivat tukea nepsy-oppilaita. Opinnäytetyön lähtökohdat olivat vahvasti omassa neuropsykiatrinen valmentaja -koulutuksessa. Jotta opinnäytetyölle saatiin lisättyä vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkittävyyttä, haluttiin tutkimukseen sisällyttää myös kysymys siitä, miksi neuropsykiatristen häiriöiden huomioiminen on tärkeää. Tähän kysymykseen saatiin vastauksia asiantuntija Hannu Lauerman tiedonannolla. Tutkimuksessa havaittiin myös, ettei luokanopettajien koulutus valmista tulevia opettajia kohtamaan nepsy-oppilaita. Merkityksellinen tavoite oli parantaa nepsy-oppilaan yhdenvertaista asemaa koulussa, oikeutta oppimiseen. Opinnäytetyön näkökulma rajattiin kahteen neuropsykiatriseen häiriöön: aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöön sekä autismikirjon häiriöihin.
Opinnäytetyön laadullista tutkimusta varten haastateltiin alakoulussa työskenteleviä luokanopettajia sekä erityisopettajia. Haastattelujen lisäksi toteutettiin myös toiminnan havainnointi, jossa havainnoitiin opettajan valmiuksia kohdata neurokirjon oppilas. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa opas alakoulun opettajan käyttöön. Opi puhumaan nepsyä -opas on tiivis, mutta kattava infopaketti opettajan tueksi, joka sisältää konkreettisia keinoja ja työkaluja helpottamaan neurokirjon oppilaan arkea. Oppaan tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä sekä autismikirjon häiriöstä. Oppaan lisäksi opinnäytetyön toinen toiminnallinen osuus oli opettajille pidettävä luento, joka käsitteli neuropsykiatrisia häiriöitä ja eri tuen muotoja. 90 % palautekyselyyn vastanneista koki luennon hyödyllisenä, ja 70 % vastanneista oppi uutta.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajien valmius kohdata neurokirjon oppilaita on hyvin vaihteleva. Tuen eri muotoja opettajat osasivat haastattelussa nimetä, mutta keinojen käytäntöön vieminen näyttäytyi toiminnan havainnoinnissa haasteellisena. Päätelmänä tutkimustuloksista voidaan sanoa, että luokanopettajat tarvitsisivat koulutukseen opintokokonaisuuden neuropsykiatrisista häiriöistä, jotta neurokirjon oppilaiden oikeudet toteutuisivat yleisen opetuksen luokissa. Neurokirjon oppilailla täytyy olla yhdenvertainen oikeus oppimiseen.
Opinnäytetyön laadullista tutkimusta varten haastateltiin alakoulussa työskenteleviä luokanopettajia sekä erityisopettajia. Haastattelujen lisäksi toteutettiin myös toiminnan havainnointi, jossa havainnoitiin opettajan valmiuksia kohdata neurokirjon oppilas. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa opas alakoulun opettajan käyttöön. Opi puhumaan nepsyä -opas on tiivis, mutta kattava infopaketti opettajan tueksi, joka sisältää konkreettisia keinoja ja työkaluja helpottamaan neurokirjon oppilaan arkea. Oppaan tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä sekä autismikirjon häiriöstä. Oppaan lisäksi opinnäytetyön toinen toiminnallinen osuus oli opettajille pidettävä luento, joka käsitteli neuropsykiatrisia häiriöitä ja eri tuen muotoja. 90 % palautekyselyyn vastanneista koki luennon hyödyllisenä, ja 70 % vastanneista oppi uutta.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajien valmius kohdata neurokirjon oppilaita on hyvin vaihteleva. Tuen eri muotoja opettajat osasivat haastattelussa nimetä, mutta keinojen käytäntöön vieminen näyttäytyi toiminnan havainnoinnissa haasteellisena. Päätelmänä tutkimustuloksista voidaan sanoa, että luokanopettajat tarvitsisivat koulutukseen opintokokonaisuuden neuropsykiatrisista häiriöistä, jotta neurokirjon oppilaiden oikeudet toteutuisivat yleisen opetuksen luokissa. Neurokirjon oppilailla täytyy olla yhdenvertainen oikeus oppimiseen.