Henkilöstövuokrauksesta apua päiväkotien työvoimapulaan: palveluntuottajan opas
Mäki, Topias (2023)
Mäki, Topias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehdyttää ja opastaa henkilöstövuokrausyrityksen rekrytoijat päiväkotityötä tekevän henkilöstön tehtävänimikkeisiin, kelpoisuusvaatimuksiin, sosiaalialan lainalaisuuksiin ja eettisiin ohjeistuksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa opas, joka tukee rekrytointityötä varhaiskasvatuksessa. Opas rakentui teoriatiedon, sekä yhteistyötahon ohjeiden ja toiveiden pohjalta. Tarve opinnäytetyölle tuli yritykseltä itseltään, koska he olivat uusi toimija sosiaalialan tehtäväkentällä ja tarvitsivat selkeän tietopaketin siitä mitä täytyy ottaa huomioon, kun tehdään henkilöstövuokrausta päiväkoteihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, koska keskusteltuani yhteistyötahoni kanssa päädyimme siihen tulokseen, että tämänlainen lähestymistapa auttaisi työelämälähtöisesti yhteistyötahoa ja parantaisi omaa tietoisuuttani, sekä ammattitaitoani sosiaalialalla toimimiseen. Rajasimme yhteistyötahoni kanssa toiminnallisesta osuudesta siten, että käyttäisin jo olemassa olevaa tietoa päivähoitojärjestelmästä, rekrytoinnista ja henkilöstövuokrauksesta, sekä yrityksen rekrytoijien tietoa toimialalla toimimisesta. Opinnäytetyön tueksi tein aineistolähtöisen sisällönanalyysin varhaiskasvatuksen, rekrytoinnin ja henkilöstövuokrauksen välisistä suhteista ja näkökulmista. Analyysin avulla saatiin laajempi katselmus opinnäytetyöaiheen ympärille ja perusteluja toiminnallisen osuuden tarpeellisuuteen. Toiminnallinen opinnäytetyö pitää sisällään kirjallisen raportin, käytännön toteutuksen ja sisällönanalyysin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena valmistui opas, joka on suunnattu yhteistyötaholle ja opinnäytetyötä koskevassa sopimuksessa on kirjattu julkisuus osuuteen siten, että yhteistyötaholle suunnattu materiaali on julkaisematon osa. Teoriaosuus julkaistaan Theseus-julkaisuarkiostossa. Yhteistyötaho on käynyt oppaan läpi ja se vastasi heidän antamiaan kriteereitään ja se otetaan käyttöön henkilöstövuokrauksen tueksi. Varhaiskasvatuksen työvoimapulaan vaikuttavat tekijät sisällönanalyysissa osoittautuivat moniulotteiseksi. Syitä työvoimapulaan olivat alan houkuttelevuus, työstä johtuva kuormitus, ristiriitaiset odotukset ja pätevyyksien muutoksista. Varhaiskasvatus tarvitsee toimia, jotka lisäävät koulutuspaikkoja, muuttavat henkilöstömitoituksia ja nostavat työstä saatavan korvauksen määrää.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, koska keskusteltuani yhteistyötahoni kanssa päädyimme siihen tulokseen, että tämänlainen lähestymistapa auttaisi työelämälähtöisesti yhteistyötahoa ja parantaisi omaa tietoisuuttani, sekä ammattitaitoani sosiaalialalla toimimiseen. Rajasimme yhteistyötahoni kanssa toiminnallisesta osuudesta siten, että käyttäisin jo olemassa olevaa tietoa päivähoitojärjestelmästä, rekrytoinnista ja henkilöstövuokrauksesta, sekä yrityksen rekrytoijien tietoa toimialalla toimimisesta. Opinnäytetyön tueksi tein aineistolähtöisen sisällönanalyysin varhaiskasvatuksen, rekrytoinnin ja henkilöstövuokrauksen välisistä suhteista ja näkökulmista. Analyysin avulla saatiin laajempi katselmus opinnäytetyöaiheen ympärille ja perusteluja toiminnallisen osuuden tarpeellisuuteen. Toiminnallinen opinnäytetyö pitää sisällään kirjallisen raportin, käytännön toteutuksen ja sisällönanalyysin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena valmistui opas, joka on suunnattu yhteistyötaholle ja opinnäytetyötä koskevassa sopimuksessa on kirjattu julkisuus osuuteen siten, että yhteistyötaholle suunnattu materiaali on julkaisematon osa. Teoriaosuus julkaistaan Theseus-julkaisuarkiostossa. Yhteistyötaho on käynyt oppaan läpi ja se vastasi heidän antamiaan kriteereitään ja se otetaan käyttöön henkilöstövuokrauksen tueksi. Varhaiskasvatuksen työvoimapulaan vaikuttavat tekijät sisällönanalyysissa osoittautuivat moniulotteiseksi. Syitä työvoimapulaan olivat alan houkuttelevuus, työstä johtuva kuormitus, ristiriitaiset odotukset ja pätevyyksien muutoksista. Varhaiskasvatus tarvitsee toimia, jotka lisäävät koulutuspaikkoja, muuttavat henkilöstömitoituksia ja nostavat työstä saatavan korvauksen määrää.