Monikulttuuristen nuorten kieli- ja kulttuuri-identiteetin tukeminen : luovien ja toiminnallisten menetelmien kokeilutyöpaja peruskoulussa
Larjama, Veera (2023)
Larjama, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233693
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin, suunniteltiin ja ohjattiin monikulttuurisille peruskoulussa oleville nuorille toiminnallisia menetelmiä sisältäviä kokeilutyöpajoja. Lisäksi perehdyttiin nuoruuteen monikulttuurisuuteen ja monikielisyyteen, sekä ohjaamiseen ja toiminnallisiin menetelmiin.
Kokeilutyöpajoissa tehtävien toiminnallisten harjoitteiden tarkoitus on muokata monikulttuuristen nuorten asennetta myönteisemmäksi omaa kieltään ja kulttuuriaan kohtaan.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, joka koostuu alkukyselystä, havainnoista ja loppukyselystä. Huhtikuussa 2023 teetettiin oppilaille alkukysely, joka vaikutti kokeilutyöpajoissa käsiteltävien aiheiden painotukseen. Työpajojen päätyttyä teetettiin oppilaille, loppukysely, jossa heiltä kysyttiin, onko heidän asenteensa omaa kieltään ja kulttuuriaan kohtaan parantunut aiempaan verrattuna.
Kokeilutyöpajoissa käytettiin havainnointia, jonka perusteella työpajoja kehitettiin koko prosessin ajan. Loppukyselyn ja työpajoissa tehtävien havaintojen perusteella kokeilutyöpajoissa tehtävät harjoitteet soveltuvat hyvin monikulttuuristen nuorten kieli- ja kulttuuri-identiteetin vahvistamiseen.
Kokeilutyöpajoissa tehtävien toiminnallisten harjoitteiden tarkoitus on muokata monikulttuuristen nuorten asennetta myönteisemmäksi omaa kieltään ja kulttuuriaan kohtaan.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, joka koostuu alkukyselystä, havainnoista ja loppukyselystä. Huhtikuussa 2023 teetettiin oppilaille alkukysely, joka vaikutti kokeilutyöpajoissa käsiteltävien aiheiden painotukseen. Työpajojen päätyttyä teetettiin oppilaille, loppukysely, jossa heiltä kysyttiin, onko heidän asenteensa omaa kieltään ja kulttuuriaan kohtaan parantunut aiempaan verrattuna.
Kokeilutyöpajoissa käytettiin havainnointia, jonka perusteella työpajoja kehitettiin koko prosessin ajan. Loppukyselyn ja työpajoissa tehtävien havaintojen perusteella kokeilutyöpajoissa tehtävät harjoitteet soveltuvat hyvin monikulttuuristen nuorten kieli- ja kulttuuri-identiteetin vahvistamiseen.