Hur påverkar reklamfilm konsumenternas köpbeslut inom val av vardagsprodukter
Jónsson, Leonard (2023)
Jónsson, Leonard
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433846
Tiivistelmä
Denna studie syftar till att undersöka reklamfilmens påverkan på unga konsumenters beteende avseende vardagsprodukter samt bedöma dess effektivitet. Den teoretiska referensramen baseras på tidigare forskning om reklam, konsumentbeteende och köpbeslut. För att analysera resultaten från semi-strukturerade fokusgruppintervjuer användes AIDA-modellen och FCB-gridden. Metoden involverade en intervjuguide och utförandet av fokusgruppintervjuer med unga vuxna från Helsingfors.
Resultaten visade att reklamfilm i viss utsträckning påverkar konsumenternas köpbeteende. Reklamens effekt var varierande; vissa var medvetna om dess påverkan medan andra trodde att de påverkades omedvetet eller inte alls. Pris framstod som den primära faktorn för studenter vid köp av vardagsprodukter. Vana och känslor spelade också en roll, men för grundläggande produkter som toalettpapper, styrs köpbeslut oftast av pris.
Sammanfattningsvis visar studien att företag kan gynnas av att investera i reklamfilm, även om dess påverkan varierar och är komplex.
Resultaten visade att reklamfilm i viss utsträckning påverkar konsumenternas köpbeteende. Reklamens effekt var varierande; vissa var medvetna om dess påverkan medan andra trodde att de påverkades omedvetet eller inte alls. Pris framstod som den primära faktorn för studenter vid köp av vardagsprodukter. Vana och känslor spelade också en roll, men för grundläggande produkter som toalettpapper, styrs köpbeslut oftast av pris.
Sammanfattningsvis visar studien att företag kan gynnas av att investera i reklamfilm, även om dess påverkan varierar och är komplex.