Toimivan ja innovatiivisen somestrategian luominen pk-yritykselle
Hjelm, Jukka (2023)
Hjelm, Jukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233718
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten voidaan toteuttaa toimiva sosiaalisen median strategia sekä miten strategiasta saadaan innovatiivinen sekä kilpailijoista erottuva. Toimivan strategian selvittämiseksi haastateltiin suomalaisia eri alojen pk-yrityksiä ja perehdyttiin sosiaalisen median markkinoinnin sekä innovatiivisuuden kirjallisuuteen.
Tutkimukseen valittiin haastateltavaksi yhteensä 19 yritystä. Yritykset jaettiin kahteen ryhmään, joista toisessa olivat sosiaalisen median markkinoinnissa onnistuneet yritykset ja toisessa yritykset, jotka eivät kokeneet saavuttaneensa siinä toivottuja tuloksia. Perusteiksi menestykselle luettiin sosiaalisen median markkinoinnista saadut palkinnot tai poikkeuksellisen menestynyt sosiaalisen median markkinointi omalla alallaan. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina kasvokkain tai puhelimen välityksellä. Puolistrukturoidun haastattelun avulla on mahdollista saada hieman syvällisempää tietoa aiheesta, joka strukturoidussa haastattelussa saattaisi jäädä saavuttamatta.
Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että monella pk-yrityksellä on paljon kehitettävää sosiaalisen median markkinoinnin saralla. Tuloksista käy myös ilmi, että merkittäviä haasteita toimivan sosiaalisen median markkinoinnin toteuttamiseen ovat ajan sekä osaamisen puute. Toimivaan sosiaalisen median markkinointiin tarvitaan sitoutumista sekä suunniteltu strategia, jota määrätietoisesti noudatetaan.
Tutkimukseen valittiin haastateltavaksi yhteensä 19 yritystä. Yritykset jaettiin kahteen ryhmään, joista toisessa olivat sosiaalisen median markkinoinnissa onnistuneet yritykset ja toisessa yritykset, jotka eivät kokeneet saavuttaneensa siinä toivottuja tuloksia. Perusteiksi menestykselle luettiin sosiaalisen median markkinoinnista saadut palkinnot tai poikkeuksellisen menestynyt sosiaalisen median markkinointi omalla alallaan. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina kasvokkain tai puhelimen välityksellä. Puolistrukturoidun haastattelun avulla on mahdollista saada hieman syvällisempää tietoa aiheesta, joka strukturoidussa haastattelussa saattaisi jäädä saavuttamatta.
Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että monella pk-yrityksellä on paljon kehitettävää sosiaalisen median markkinoinnin saralla. Tuloksista käy myös ilmi, että merkittäviä haasteita toimivan sosiaalisen median markkinoinnin toteuttamiseen ovat ajan sekä osaamisen puute. Toimivaan sosiaalisen median markkinointiin tarvitaan sitoutumista sekä suunniteltu strategia, jota määrätietoisesti noudatetaan.