Kauppakeskusten sisältömarkkinointi TikTokissa
Leander, Krista (2023)
Leander, Krista
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433858
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kauppakeskusten strategista sisältömarkkinointia TikTokissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kauppakeskukset voivat hyödyntää TikTokia markkinoinnissaan ja mitä mahdollisia haasteita prosessissa saattaa ilmetä. Tutkimus rajattiin koskemaan orgaanista sisältöä, jotta saatiin syvällinen käsitys tekijöistä, jotka vaikuttavat sisällön menestymiseen alustalla ilman maksetun mainonnan tuomaa näkyvyyttä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä kuutta eri henkilöä, kolmea kauppakeskuksen sisällöntuottajaa sekä kolmea markkinoinnin asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin verkkohaastatteluina. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin sisältömarkkinoinnin määritelmään, sisällön strategiseen suunnitteluun sekä TikTokiin ja tämän ominaisuuksiin. Tutkimuksen tietoperusta rakentui luotettavista ja ajankohtaisista lähteistä, kuten alan kirjallisuudesta, tutkimusartikkeleista sekä asiantuntijajulkaisuista. Tiedonhaussa käytettiin Jyväskylän Ammattikorkeakoulun kirjastoa, sekä tämän lisensoitua Janet.Finna.fi tiedonhakukantaa.
Tutkimuksen avulla saatiin muodostettua kokonaisvaltainen kuvaus TikTok-sisältömarkkinoinnin strategisesta toteutuksesta ja siihen liittyvistä haasteista. Tutkimustulokset korostavat, että menestyksekäs sisältömarkkinointi TikTokissa edellyttää tarkasti suunniteltua strategiaa, joka pohjautuu syvälliseen kohdeyleisön ymmärrykseen, alustan dynamiikan hallintaan ja kauppakeskuksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. TikTokissa kauppakeskukset voivat tavoittaa tehokkaasti nuorempaa kohderyhmää, lisätä brändin tunnettuutta ja houkutella uusia asiakkaita kauppakeskukseen.
Tutkimuksessa esiin nousseet haasteet liittyivät erityisesti TikTokin trendipohjaiseen luonteeseen sekä kovaan kilpailuun alustalla. Menestyminen sovelluksessa edellyttää kykyä tuottaa aitoa, vuorovaikutteista ja luovaa sisältöä, taitoa omaksua nopeasti uusia markkinointitapoja sekä valmiutta reagoida kohdeyleisön muuttuviin odotuksiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä kuutta eri henkilöä, kolmea kauppakeskuksen sisällöntuottajaa sekä kolmea markkinoinnin asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin verkkohaastatteluina. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin sisältömarkkinoinnin määritelmään, sisällön strategiseen suunnitteluun sekä TikTokiin ja tämän ominaisuuksiin. Tutkimuksen tietoperusta rakentui luotettavista ja ajankohtaisista lähteistä, kuten alan kirjallisuudesta, tutkimusartikkeleista sekä asiantuntijajulkaisuista. Tiedonhaussa käytettiin Jyväskylän Ammattikorkeakoulun kirjastoa, sekä tämän lisensoitua Janet.Finna.fi tiedonhakukantaa.
Tutkimuksen avulla saatiin muodostettua kokonaisvaltainen kuvaus TikTok-sisältömarkkinoinnin strategisesta toteutuksesta ja siihen liittyvistä haasteista. Tutkimustulokset korostavat, että menestyksekäs sisältömarkkinointi TikTokissa edellyttää tarkasti suunniteltua strategiaa, joka pohjautuu syvälliseen kohdeyleisön ymmärrykseen, alustan dynamiikan hallintaan ja kauppakeskuksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. TikTokissa kauppakeskukset voivat tavoittaa tehokkaasti nuorempaa kohderyhmää, lisätä brändin tunnettuutta ja houkutella uusia asiakkaita kauppakeskukseen.
Tutkimuksessa esiin nousseet haasteet liittyivät erityisesti TikTokin trendipohjaiseen luonteeseen sekä kovaan kilpailuun alustalla. Menestyminen sovelluksessa edellyttää kykyä tuottaa aitoa, vuorovaikutteista ja luovaa sisältöä, taitoa omaksua nopeasti uusia markkinointitapoja sekä valmiutta reagoida kohdeyleisön muuttuviin odotuksiin.