TikTokin mikro- ja nanovaikuttajat: nuorten ostokäyttäytymisen uudet muovaajat
Miettinen, Noora (2023)
Miettinen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133535
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä sukelletaan TikTokin maailmaan, tutkien mikro- ja nanovaikuttajien suosioon nousua ja tämän vaikutusta suomalaisten nuorten ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö hahmottaa kuvaa siitä, millainen alusta TikTok on vaikuttajille, ja miten tämä heijastuu käyttäjien kulutuskäyttäytymiseen. Aihe on ajankohtainen, sillä mikro- ja nanovaikuttajat sekä lyhyet videot mainittiin useissa sosiaalisen median trendiennusteissa vuodelle 2023.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustasta sekä tutkimusosuudesta. Tietoperusta pohjautuu kolmeen keskeiseen teemaan: TikTokiin yleisesti, mikro- ja nanovaikuttajiin sekä nuorten muuttuneisiin asenteisiin kuluttamista ja vaikuttajia kohtaan. Alussa pureudutaan siihen, millainen sovellus Tik-Tok on ja kuinka se on tempaissut käyttäjät mukaansa viimeisten vuosien aikana. Seuraavaksi käsitellään, mitä mikro- ja nanovaikuttajat ovat, ja miksi TikTok on erityisen otollinen alusta juuri heille. Lopuksi syvennytään nuorten muuttuneisiin asenteisiin.
Tietoperustan jälkeen on tutkimusosuus. Tutkimus on määrällinen, eli kvantitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella. Kohderyhmänä toimi 18–30-vuotiaat suomalaiset, jotka käyttävät TikTokia ja pääongelma oli, miten TikTok ja siellä toimivat mikro- ja nanovaikuttajat vaikuttavat nuorten ostokäyttäytymiseen. Alaongelmat olivat: Kuinka paljon ja millä tavoin suomalaiset nuoret käyttävät TikTokia? Kuinka todennäköisesti mikro- ja nanovaikuttajien markkinoimia tuotteita ostetaan? Koetaanko mikro- ja nanovaikuttajat luotettaviksi?
Tutkimuksen tulokset paljastavat, että TikTok vaikuttaa positiivisesti käyttäjien ostokäyttäytymiseen, erityisesti sellaisten käyttäjien keskuudessa, jotka käyttävät sovellusta paljon ja aktiivisesti. Sitoutuneet käyttäjät ovat valmiita tekemään ostoksia suositeltujen tuotteiden innoittamana. Lisäksi TikTok vaikuttaa ostokäyttäytymiseen epäsuorasti, sillä monet käyttäjät suosittelevat eteenpäin tuotteita, joita he ovat ostaneet TikTokin vaikutuksesta.
Opinnäytetyö tarjoaa katsauksen siihen, miten TikTok sekä mikro- ja nanovaikuttajat muovaa nuorten kulutuskäyttäytymistä ja vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustasta sekä tutkimusosuudesta. Tietoperusta pohjautuu kolmeen keskeiseen teemaan: TikTokiin yleisesti, mikro- ja nanovaikuttajiin sekä nuorten muuttuneisiin asenteisiin kuluttamista ja vaikuttajia kohtaan. Alussa pureudutaan siihen, millainen sovellus Tik-Tok on ja kuinka se on tempaissut käyttäjät mukaansa viimeisten vuosien aikana. Seuraavaksi käsitellään, mitä mikro- ja nanovaikuttajat ovat, ja miksi TikTok on erityisen otollinen alusta juuri heille. Lopuksi syvennytään nuorten muuttuneisiin asenteisiin.
Tietoperustan jälkeen on tutkimusosuus. Tutkimus on määrällinen, eli kvantitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella. Kohderyhmänä toimi 18–30-vuotiaat suomalaiset, jotka käyttävät TikTokia ja pääongelma oli, miten TikTok ja siellä toimivat mikro- ja nanovaikuttajat vaikuttavat nuorten ostokäyttäytymiseen. Alaongelmat olivat: Kuinka paljon ja millä tavoin suomalaiset nuoret käyttävät TikTokia? Kuinka todennäköisesti mikro- ja nanovaikuttajien markkinoimia tuotteita ostetaan? Koetaanko mikro- ja nanovaikuttajat luotettaviksi?
Tutkimuksen tulokset paljastavat, että TikTok vaikuttaa positiivisesti käyttäjien ostokäyttäytymiseen, erityisesti sellaisten käyttäjien keskuudessa, jotka käyttävät sovellusta paljon ja aktiivisesti. Sitoutuneet käyttäjät ovat valmiita tekemään ostoksia suositeltujen tuotteiden innoittamana. Lisäksi TikTok vaikuttaa ostokäyttäytymiseen epäsuorasti, sillä monet käyttäjät suosittelevat eteenpäin tuotteita, joita he ovat ostaneet TikTokin vaikutuksesta.
Opinnäytetyö tarjoaa katsauksen siihen, miten TikTok sekä mikro- ja nanovaikuttajat muovaa nuorten kulutuskäyttäytymistä ja vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.