Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TikTokin mikro- ja nanovaikuttajat: nuorten ostokäyttäytymisen uudet muovaajat

Miettinen, Noora (2023)

Avaa tiedosto
Miettinen_Noora.pdf (1.137Mt)
Lataukset: 


Miettinen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133535
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä sukelletaan TikTokin maailmaan, tutkien mikro- ja nanovaikuttajien suosioon nousua ja tämän vaikutusta suomalaisten nuorten ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö hahmottaa kuvaa siitä, millainen alusta TikTok on vaikuttajille, ja miten tämä heijastuu käyttäjien kulutuskäyttäytymiseen. Aihe on ajankohtainen, sillä mikro- ja nanovaikuttajat sekä lyhyet videot mainittiin useissa sosiaalisen median trendiennusteissa vuodelle 2023.
Opinnäytetyö rakentuu tietoperustasta sekä tutkimusosuudesta. Tietoperusta pohjautuu kolmeen keskeiseen teemaan: TikTokiin yleisesti, mikro- ja nanovaikuttajiin sekä nuorten muuttuneisiin asenteisiin kuluttamista ja vaikuttajia kohtaan. Alussa pureudutaan siihen, millainen sovellus Tik-Tok on ja kuinka se on tempaissut käyttäjät mukaansa viimeisten vuosien aikana. Seuraavaksi käsitellään, mitä mikro- ja nanovaikuttajat ovat, ja miksi TikTok on erityisen otollinen alusta juuri heille. Lopuksi syvennytään nuorten muuttuneisiin asenteisiin.
Tietoperustan jälkeen on tutkimusosuus. Tutkimus on määrällinen, eli kvantitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella. Kohderyhmänä toimi 18–30-vuotiaat suomalaiset, jotka käyttävät TikTokia ja pääongelma oli, miten TikTok ja siellä toimivat mikro- ja nanovaikuttajat vaikuttavat nuorten ostokäyttäytymiseen. Alaongelmat olivat: Kuinka paljon ja millä tavoin suomalaiset nuoret käyttävät TikTokia? Kuinka todennäköisesti mikro- ja nanovaikuttajien markkinoimia tuotteita ostetaan? Koetaanko mikro- ja nanovaikuttajat luotettaviksi?
Tutkimuksen tulokset paljastavat, että TikTok vaikuttaa positiivisesti käyttäjien ostokäyttäytymiseen, erityisesti sellaisten käyttäjien keskuudessa, jotka käyttävät sovellusta paljon ja aktiivisesti. Sitoutuneet käyttäjät ovat valmiita tekemään ostoksia suositeltujen tuotteiden innoittamana. Lisäksi TikTok vaikuttaa ostokäyttäytymiseen epäsuorasti, sillä monet käyttäjät suosittelevat eteenpäin tuotteita, joita he ovat ostaneet TikTokin vaikutuksesta.
Opinnäytetyö tarjoaa katsauksen siihen, miten TikTok sekä mikro- ja nanovaikuttajat muovaa nuorten kulutuskäyttäytymistä ja vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste