Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaikuttamisen keinot TikTokissa

Rannisto, Annika (2023)

Avaa tiedosto
Rannisto_Annika.pdf (518.0Kt)
Lataukset: 


Rannisto, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133540
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee vaikuttamisen keinoja TikTokissa, jotka on toteutettu vaikuttajan toimesta. Tutkimuksen avulla halutaan selvittää, mitkä ovat keskeisimmät ja merkityksellisimmät vaikuttamisen keinot TikTokissa. Aihe on ajankohtainen, sillä TikTok on tällä hetkellä yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja sitä hyödynnetään paljon yritysten markkinoinnissa.
Tutkimuksen pääongelmana on mitkä ovat vaikuttamisen keinot TikTokissa. Alaongelmia on, miten kohderyhmä kokee vaikuttamisen keinot ja kaupalliset yhteistyöt, mitkä vaikuttamisen keinoista ovat merkityksellisimpiä, koetaanko vaikuttajat luotettavina ja millä tavalla eri vaikuttamisen tavat vaikuttavat kulutuskäyttäytymiseen. Tutkimuksessa haastateltiin viittä kohderyhmään kuuluvaa, jotka käyttävät TikTokia aktiivisesti. Haastatteluiden vastaukset tukevat teoriaosuutta toimien tietolähteenä empiirisessä tutkimuksessa. Tutkimuksen teemahaastattelut edustavat laadullista menetelmiä.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi vaikuttajamarkkinointia ja sen eri osa-alueita, vaikuttajamarkkinoinnin lainsäädäntöä, kaupallisia yhteistöitä TikTokissa, vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä ostopolun eri vaiheissa, henkilöbrändiä, kaupallisia yhteistöitä sekä TikTokia kanavana, ostokäyttäytymistä ja vaikuttamisen keinoja.
Tutkimus rajattiin sosiaalisen median kanavista TikTokiin ja kohderyhmäksi rajattiin 20-25-vuotiaat TikTokin aktiiviset käyttäjät. Tutkimuksen pohjalta esitettiin jatkotutkimusehdotuksia, joissa voitaisiin tutkia eri kohderyhmiä sekä vaikuttajia.
Tutkimustulokset osoittavat, että luotettavuus on tärkeä osa vaikuttamista ja TikTokilla on iso rooli ihmisten kulutuskäyttäytymisessä. Vaikuttamisen keinoista koettiin merkittävinä omaan kokemukseen, tarpeisiin ja hyötyyn ja tunteisiin vetoaminen. Saman asian toistuminen videoilla koettiin myös toimivaksi vaikuttamisen keinoksi. Kaupalliset yhteistyöt vaikuttivat kohderyhmän mielikuvaan vaikuttajasta ja brändistä. Kaupalliset yhteistyöt koettiin toimivina, jos ne olivat toteutettu persoonallisella ja mielenkiintoisella tavalla.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että eri TikTok-videot vaikuttavat paljon kuluttajien valintoihin ja kiinnostukseen eri tuotteista ja palveluista ja kaupallisilla yhteistöillä ja eri vaikuttamisen keinoilla on iso merkitys siinä, millaisena videot koetaan. Vaikuttamisen keinoista vaikuttajien suositukset koettiin tärkeinä, koska niissä korostui yleensä oma kokemus. Tulokset auttavat ymmärtämään paremmin, mikä toimii TikTokissa ja mikä TikTokin käyttäjien näkökulmasta koetaan tärkeänä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste