Barcelonan liikamatkailu matkailualan yritysten näkökulmasta
Pynttäri, Laura (2023)
Pynttäri, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa matkailualan yritysten näkökulmasta liikamatkailuun sekä löytää keinoja, joilla yritykset voisivat osallistua vastuullisen matkailun kehittämiseen. Tutkimusongelmaksi muodostui kysymys: Miten Barcelonalaiset matkailualan työntekijät ja yrittäjät suhtautuvat kohteen liikaturismiin? Tutkimuksen alaongelmat olivat seuraavat: 1) Millaisia vaikutuksia matkailualan työntekijät ovat huomanneet liikaturismista, 2) Miten matkailualan yritysten mielestä Barcelonan liikaturismin vaikutuksia pitäisi minimoida, ja 3) Miten yritykset voisivat tehdä enemmän työtä vastuullisen matkailun eteen Barcelonassa? Tulosten avulla voidaan ymmärtää yritysnäkökulmaa liikaturismista, ja siten kehittää yritysten, paikallisen destinaatio-organisaation ja Barcelonan kaupungin toimintaa kestävämmäksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään Katalonian aluetta ja Barcelonaa, alueen matkailua ja alueen matkailun vetovoimatekijöitä, sekä matkailun kestävää kehitystä ja vastuullista matkailua. Liikamatkailu voidaan määritellä matkailuna, jonka vaikutukset matkakohteessa ylittävät hyväksyttävän rajan liian suuren vierailijamäärän vuoksi ja paikallisten elämänlaatu kärsii. Käytännössä kyse on hallitsemattomasta kehityksestä matkailijamäärien noustessa. Matkakohteen vetovoimatekijällä taas tarkoitetaan kohteen ominaisuuksia, jotka vetävät puoleensa vierailijoita alueen ulkopuolelta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin viisi matkailualan yritysten yrittäjää tai työntekijää. Matkailuyrityksillä tarkoitetaan niitä yrityksiä, jotka tarjoavat palveluita, kuten majoitusta, ravitsemis- ja viihdepalveluita sekä kuljetuksia matkailijoille. Kohderyhmänä toimivat alan ydinklusterin yritykset eli majoitus-, ravitsemis- ja ohjelmapalveluyritykset, jotka ovat riippuvaisia Barcelonan matkailun tulovirroista. Mukana ei siis ole yrityksiä, joilla on toimipisteitä tai muita merkittäviä tulonlähteitä kaupungin ulkopuolella. Tutkimuksen alueeksi valikoitui Barcelona, sillä matkailijoiden määrä oli vaikuttanut negatiivisesti tutkijan omaan matkailukokemukseen kaupungissa. Tutkittavia etsittiin tutkijan olemassa olevien kontaktien kautta ja ottamalla yhteyttä yrityksiin sähköpostitse. Haastattelut toteutettiin lokakuun 2023 aikana ja vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Haastattelujen perusteella yritysten näkökulma liikaturismiin on ristiriitainen, sillä matkailu tuo heille myös tuloja. Kaikki olivat onnellisia siitä, että matkailijoita riittää, mutta samaan aikaan yritykset olivat hyvin tietoisia liikamatkailuun liittyvistä ongelmista. Heidän mukaansa haittoja voitaisiin minimoida parhaiten suoraan ihmismääriin puuttuvilla rajoituksilla kohteessa ja nähtävyyksissä, sekä paremmalla valvonnalla olemassa olevien säädösten noudattamisessa. Yritykset puolestaan voisivat panostaa erityisesti säädösten ja suositusten noudattamiseen ja yhteistyöhön paikallisten yritysten kanssa. Eri sidosryhmien välille toivottiin myös parempaa dialogia.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään Katalonian aluetta ja Barcelonaa, alueen matkailua ja alueen matkailun vetovoimatekijöitä, sekä matkailun kestävää kehitystä ja vastuullista matkailua. Liikamatkailu voidaan määritellä matkailuna, jonka vaikutukset matkakohteessa ylittävät hyväksyttävän rajan liian suuren vierailijamäärän vuoksi ja paikallisten elämänlaatu kärsii. Käytännössä kyse on hallitsemattomasta kehityksestä matkailijamäärien noustessa. Matkakohteen vetovoimatekijällä taas tarkoitetaan kohteen ominaisuuksia, jotka vetävät puoleensa vierailijoita alueen ulkopuolelta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin viisi matkailualan yritysten yrittäjää tai työntekijää. Matkailuyrityksillä tarkoitetaan niitä yrityksiä, jotka tarjoavat palveluita, kuten majoitusta, ravitsemis- ja viihdepalveluita sekä kuljetuksia matkailijoille. Kohderyhmänä toimivat alan ydinklusterin yritykset eli majoitus-, ravitsemis- ja ohjelmapalveluyritykset, jotka ovat riippuvaisia Barcelonan matkailun tulovirroista. Mukana ei siis ole yrityksiä, joilla on toimipisteitä tai muita merkittäviä tulonlähteitä kaupungin ulkopuolella. Tutkimuksen alueeksi valikoitui Barcelona, sillä matkailijoiden määrä oli vaikuttanut negatiivisesti tutkijan omaan matkailukokemukseen kaupungissa. Tutkittavia etsittiin tutkijan olemassa olevien kontaktien kautta ja ottamalla yhteyttä yrityksiin sähköpostitse. Haastattelut toteutettiin lokakuun 2023 aikana ja vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla.
Haastattelujen perusteella yritysten näkökulma liikaturismiin on ristiriitainen, sillä matkailu tuo heille myös tuloja. Kaikki olivat onnellisia siitä, että matkailijoita riittää, mutta samaan aikaan yritykset olivat hyvin tietoisia liikamatkailuun liittyvistä ongelmista. Heidän mukaansa haittoja voitaisiin minimoida parhaiten suoraan ihmismääriin puuttuvilla rajoituksilla kohteessa ja nähtävyyksissä, sekä paremmalla valvonnalla olemassa olevien säädösten noudattamisessa. Yritykset puolestaan voisivat panostaa erityisesti säädösten ja suositusten noudattamiseen ja yhteistyöhön paikallisten yritysten kanssa. Eri sidosryhmien välille toivottiin myös parempaa dialogia.